2015-10-11 07:00:00 • 7 min lezen

Nicole Willis & The Soul Investigations - Happiness In Every Style

Label : Timmion Records / PIAS Eindoordeel : 8,5

De ingrediënten voor een bijzonder album zijn niet alledaags. Een donkere 51-jarige Amerikaanse zangeres en songwriter die inmiddels in Helsinki woont en een Finse soulband die klinkt alsof ze zo uit het Motown-label zijn gestapt. Kortom, Nicole Willis & The Soul Investigations maken met Happiness In Every Style een vet album.

Op de playlist van Barrack Obama Nicole Willis heeft al haar sporen in de muziekindustrie verdient voordat ze in 2005 besluit om naar Helsinki te vertrekken. Toch waren er geen écht grote successen en stond ze vaker in de schaduw dan in de spotlights. Ze werkte met namen van Curtis Mayfield tot The The en veel wat er tussen zit. Maar in 2005, dan woonachtig in Helsinki, komt de samenwerking met The Soul Investigations tot stand; een soulband bestaande uit gitaristen, een drummer en blazers. De samenwerking is dan een feit en in 2005 ziet het debuutalbum Keep Reachin’ Up het daglicht. Bijzonder aan dit album is dat de titelsong in 2012 op de playlist van president Barrack Obama herverkiezingscampagne terug te vinden is. Tussen al die bekende namen en typische Amerikaanse sterren staat daar ‘Keep Reachin’ Up’, van Nicole Willis & The Soul Investigations. Jawel, uit Finland.

Een zweem van muzikale nostalgie Na Tortured Soul uit 2013 is daar nu het derde album van deze bijzondere combinatie. Happiness In Every Style is het logische vervolg; donkere soul die een sound heeft of de tijd sinds de jaren 60 stil heeft gestaan. Alleen heet het platenlabel geen Motown maar het Finse Timmion Label. De band wisselt swingende soul met funkinvloeden af met pakkende ballads en dat allemaal in dat omgeven door een zweem van muzikale nostalgie. Opener ‘One In A Million’, ‘Let’s Communicate’ met zijn psychedelische gitaarrif en het soepel klinkende ‘Where Are You Now’ zijn voorbeelden van heerlijk swingende nummers en het grootste geluid dat Nicole Willis & The Soul Investigations weet neer te zetten. Maar goed, The Soul Investigations bestaat dan ook uit een tiental muzikanten met een complete blazerssectie, dus de mogelijkheden zijn daar om muzikaal wat neer te zetten.

Ook twee instrumentale nummers Op ‘Together We Climb’ is de sound wat donkerder en is er ruimte voor Anti Määttänen te excelleren op het “organ”. Eén van de beste tracks is het dynamische ‘Paint Me In A Corner’, een nummer dat wel haast symbolisch is voor de sfeer op dit album; Nicole Willis met haar prachtige donkere stem met aan haar zijde de band die die geweldig soulsound weet de produceren. Naast al het uptempo geweld is er ook ruimte voor wat rustiger werk. ‘Open Sky’ is een heerlijke ballad en ook hier zijn de blazers weer heerlijk aanwezig. Opvallend is dat men ook kiest voor wat instrumentaal werk zoals ‘Bad Vibrations’  en ‘Vulture’s Prayer’; mooi om te horen dat de band nadrukkelijk naar voren wordt geschoven. Afsluiter is ‘Hot Sauce’, een heerlijk dansbare track met onmiskenbare disco en Afro-funk invloeden en een waardige afsluiter van Happiness In Every Style.

Eindoordeel Het is ongelofelijk knap om een album anno 2015 uit te brengen dat de sfeer, de vibe en het geluid oproept uit de late jaren ’60. Een album dat soul werkelijk uitademt met wat kleine uitstapjes richting jazz, funk en disco. Happiness In Every Style zal je als luisteraar vele malen blijven boeien. Veel luisterplezier.