2014-06-03 07:00:00 • 3 min lezen

Nigh Ranger - High Road

Night Ranger – High Road

Label: frontiers

Eindoordeel: 7,5/10

American Way

Night Ranger is zo'n band die in Nederland nooit echt voet aan de grond heeft gekregen, ondanks dat hun jaren '80 hit 'Sister Christian' in de VS juist op FM Radio zo'n beetje tot de standaardwerken behoort. Luisterend naar de nieuwe CD van deze band, 'High Road', weet je ook eigenlijk meteen waarom. De rockmuziek van dit gezelschap doet het namelijk uitstekend in je afgeragde oude Ford Mustang als je, met het armpje nonchalant leunend op de raamrand, de immer zonnige highway afscheurt met het uitgestrekte, woestijnachtige landschap voor je en de reusachtige Budweiser billboards achter je. Diezelfde emotie krijg je niet als je met de Fiat Punto weer eens vaststaat bij knooppunt Hoevelaken, terwijl de regen met bakken tegelijkertijd uit de lucht valt en de reclames van verzekeraars je meewarig aanstaren vanachter de vangrail.

Het grote gebaar

'The High Road' is alweer de elfde langspeler van deze Amerikanen die, in steeds wisselende samenstellingen, nog steeds aan de weg timmeren. En voor een band die al sinds 1982 aan de slag is klinkt de muziek opvallend bevlogen en staat het speltechnisch allemaal als een huis. De zang van Jack Blades klinkt lekker rauw en de gitaartandem van Jack Gilles en Joel Hoekstra klinkt zowel fel, virtuoos als strak. Dat geldt voor de hele band eigenlijk. De aalgladde rockers rocken lekker en de ballads zijn mierzoet met dikke, meerstemmige chorusses zoals die Amerikanen dat zo goed kunnen. Dat zit gewoon niet in ons Hollandse DNA, want voor die muzikale grote gebaren zijn wij net wat te kneuterig.

Feelgood

Uitschieters zijn er niet echt, net zo min als missers. Afsluiter 'Brothers' is opvallend door zijn 'Hey Jude'-achtige outro en Beatle-esque klankkleur terwijl 'St. Bartholomews' hier en daar wat aan het oude Guns 'n Roses doet denken. En het titelnummer is gewoon zo'n heerlijke feelgood song met een refrein van 24-karaats Amerikaans goud. Het zijn de krenten in wat voor de rest een gevarieerd smörgåsbord is van het beste dat de US of A ons aan typische FM Radio classic rock te bieden heeft.

Op de juiste plaats

'High Road' heeft het hart op de juiste plaats, met bands als Extreme, Nickelback, Slash en het latere Deep Purple als voornaamste referentiepunten. Muziekfans in wiens straatje deze muziek ligt moeten hun oor absoluut eens bij de laatste van Night Ranger te luisteren leggen.

En dat geldt ook voor tegendraadse Punto rijders.

Eindoordeel: 7,5/10