Nieuw album I Can Feel The Night Around Me voor Dave Hartley (War On Drugs) met zijn "sideproject" Nightlands

2017-05-19 07:00:00 • 2 min lezen

Alternative / Pop / Singer-songwriter
8

Nightlands - I Can Feel The Night Around Me

I Can Feel The Night Around Me is het derde album van Nightlands, het “sideproject” van Dave Hartley die we weer kennen als bandlid van The War On Drugs. Met dit derde album neemt Hartley ons weer mee op zijn smaakvolle interpretatie van dromerige popmuziek.

Label : Western Vinyl / Konkurrent

Het gevoel van Big Sur, Southern California
Als geen ander blijkt Dave Hartley in staat om een bijzondere sfeer te creëren op dit nieuwste album dat uit negen dromerige popsongs bestaat. Hartley is in staat om diverse laagjes in zijn stem aan te brengen en diverse registers van zijn stem te gebruiken. Hierdoor krijg je een soort van echovorming, mede door het gebruik van vocoder en synths. Eindresultaat is een relaxte sound die je in een mindset brengt van een zwoele zomeravond aan het strand van Big Sur of Monterrey na een dagje surfen met je vrienden.

Een ietwat wazige context
De eerste twee nummers ‘Lost Moon’ en ‘Depending On You’ zijn heerlijk subtiel en worden meteen in die vage, ietwat wazige atmosfeer weggezet. Vervolgens is daar één van de beste nummers van het album, ‘Easy Does It’, waarbij Hartley teruggrijpt naar de Doo-Wop stijl die in de jaren vijftig in de States onmetelijk populair was. ‘Only You Know’ is de enige cover op dit album; oorspronkelijk geschreven door Phil Spector maar door Hartley ook weer getransformeerd naar die typerende sfeer van dit album. ‘Fear Of Flying’ heeft iets meer tempo en op ‘You’re Silver’ zijn soulinvloeden voelbaar maar ook deze songs blijven binnen die gecreëerde muzikale context. Overigens is die context wel speciaal want waar het album je het gevoel geeft dat je jezelf aan het strand waant in het Beach Boys tijdperk is de plaat opgenomen tijdens een verschrikkelijke sneeuwstorm in een onverwarmd magazijn ergens in Philadelphia.

I Can Feel The Night Around is een album dat je in een soort van tijdsvacuüm brengt waar je als luisteraar vervreemd bent van tijd en ruimte. De nummers vormen een coherent geheel en zijn warme, falsetachtige stem in combinatie met de synths en vloeiende melodieën zorgen voor een zeer aangenaam authentieke sound. Sterker nog, zelfs de albumcover is opgemaakt in die diffuse sfeer met een zweem van onaantastbaarheid. Veel luisterplezier.

Alternative / Pop / Singer-songwriter