All Encores van Nils Frahm

Label: Erased Tapes

2019-11-02 07:00:00 • 3 min lezen

Instrumentaal
7,5

Nils Frahm - All Encores

De Duitse componist en toetsenist Nils Frahm is inmiddels een grote naam binnen de Neoklassieke stroming in het huidige muzikale spectrum. Zijn album All Melody werd erg goed ontvangen maar er lag tevens nog heel veel materiaal op de spreekwoordelijke plank dat nog verder uitgewerkt diende te worden. Dat resulteerde in een drietal uitgebrachte EP’s die, hoe origineel, de titels Encore 1, 2 en 3 meekregen. Op het Erased Tapes label komt nu All Encores uit, een mooie chronologische weergave van deze drie EP’s.

Piano synths maar ook wat experimenteel
Na het uitbrengen van All Melody reisde Frahm de hele wereld over om overal lof te vergaren over zijn live-performances. Of het nu om zijn optreden in het Hammersmith Apollo in Londen ging, de Brooklyn Steel of het Funkhaus in Berlijn, overal waren zijn shows uitverkocht. Het materiaal waar nog aan geschaad diende te worden kreeg verder vorm en er werden uitgebracht in drie EP’s en nu is al dat moois op één album terug te vinden. Encore 1 wordt vooral gekenmerkt door prachtige harmonieën op piano en orgel met bijvoorbeeld ‘The Dane’ als voorbeeld voor prachtig pianowerk. Het tweede deel is wat meer experimenteel en richting Ambientsound zoals het gevoelige ‘A Walking Embrance’ met subtiele omgevingsgeluiden. De laatste drie tracks ‘Artificially Intelligent’, ‘All Armed’ en ‘Amirador’ vormden Encore 3 en hier voegt de Duitser wat meer elektronica en percussie toe aan zijn composities. Resultaat zijn boeiende nummers waarbij ‘Amirador’ zo maar als soundtrack gebruikt zou kunnen worden.

Over de totstandkoming van All Encores zegt Frahm zelf:
The idea behind All Encores is one we had from before All Melody; to separate releases each with their own distinct musical style and theme, perhaps even as a triple album. But All Melody became larger than itself and took over any initial concepts. I think the idea of All Encores is like musical islands that compliment All Melody.”

Het feit dat Frahm dat tot de Neoklassieke stroming wordt gerekend wil niet zeggen dat All Encores een klassiek album is geworden. In zijn pianospel is de klassieke invloed uiteraard merkbaar maar All Encores is veel meer dan dat. Veel luisterplezier.

Instrumentaal