NinaLynn - Hummingbird

NinaLynn - Hummingbird

2021-02-21 07:00:00 • 3 min lezen

Americana / Country
7,5

NinaLynn - Hummingbird

Dat ze ooit liedjes zou schrijven en zingen stond al vroeg vast voor Nina Woerden. Toen ze de muziek van Taylor Swift leerde kennen was er geen houden meer aan. Een toevallige ontmoeting met Pieter Groeneveld zorgde dat alles in een stroomversnelling kwam.

Janos Koolen
Toch was dit debuutalbum Hummingbird niet een vast vooropgezet plan of project. Nadat NinaLynn aan de Universiteit van Amsterdam afstudeerde wilde ze eigenlijk gaan reizen maar u raadt het al; Covid zorgde ervoor dat dit plan niet door kon gaan. Ze besloot weer nieuwe liedjes te gaan schrijven en via een crowdfuncingactie kwamen er mogelijkheden om dit album te realiseren. Naast het heldere stemgeluid van Nina is de banjo waarschijnlijk het eerste dat je opvalt als je de “play”-knop van je speler indrukt. ‘Head Over You Heart’ is een luchtige, radiovriendelijke opener waarbij de invloed van Country en Americana meteen voelbaar zijn. De link met producer en multi-instrumentalist Janos Koolen is hiermee dan ook meteen gelegd en daarmee weet je dat de basis goed is.

Bluegrass, Americana en Country
Door de prominente aanwezigheid van de klarinet krijgt ‘Grandma & I’ een beetje een ragtime-karakter mee en met ‘Ways To Wander’ horen we Nina breekbaarder dan ooit. Joost van Es op viool zorgt voor een mooie melancholieke omlijsting want naast of misschien wel dankzij Koolen kreeg Nina de medewerking van enkele prima muzikanten. Dat ze door namen als Alison Krauss, Eva Cassidy en anderen geïnspireerd is blijkt wel uit haar bewerking van één van de Amerikaanse “traditionals” ‘A Bold Young Farmer’, oorspronkelijk van Eva Cassidy. Op nummers als ‘Clear Blues Skies’, ‘Home  ‘Conway Bay’ zijn invloeden uit Bluegrass, Country en Americana subtiel en niet overheersend aanwezig. Het zijn rustige of midtempo nummers met vloeiende melodielijnen waarbij steeds andere instrumenten voor de nuances zorgen; viool, pedalsteel en banjo in combinatie met de meerstemmigheid zorgen voor een aangename luisterervaring. Voordat het album met ‘Home’ afgesloten wordt is daar nog het met Bluegrass doorspekte ‘Spirit Guide’, misschien wel het meest verrassende en overtuigende nummer van dit album.

Hummingbird is een meer dan geslaagd debuutalbum van NinaLynn met dertien tracks die makkelijk wegluisteren in een wat roots-achtige sfeer. Na een goede luisterbeurt ontdek je al snel dat NinaLynn een prima singer/songwriter is en dat dit muzikaal een meer dan prima album is geworden waarbij er ook credits uitgedeeld moeten worden aan Janos Koolen en de overige gastmuzikanten. Een prima album van een Nederlandse artiest. Veel luisterplezier.

Americana / Country