debuutalbum van Israëlische Noga Erez staat bol van experimentele elektronica

2017-06-29 07:00:00 • 3 min lezen

Alternative / Electronic / Singer-songwriter
6,5

Noga Erez - Off The Radar

Zo vaak kom je niet een artiest uit Israël tegen dus bij het horen van de naam Noga Erez gaan is de nieuwsgierigheid meteen gewekt. Samen met haar partner, componist en co-producer is dit debuutalbum tot stand gekomen. Met Tel Aviv als thuisbasis en Israël als thuisland heeft ze natuurlijk voldoende voedingsbodem voor intrigerende en vinnige teksten.

Label : City Slang / Konkurrent

vijftien tracks met een speeltijd van amper 35 minuten
Opener ‘Balkada’ is meteen een visitekaartje; een stoer, elektronisch dansbaar nummer dat tot de verbeelding spreekt en verwachtingen schept. Vervolgens krijgen we een ‘Dance While You Shoot’ voorgeschoteld, een hypernerveus nummer dat alle kanten op vliegt door de alom aanwezige synths en politiek getint is; hoe kan het anders als je in een land als Israël opgroeit. Ook ‘Toy’ spreekt tot de verbeelding al kent het nummer op zich weinig tekst is het vooral een kleine minuut durende vocale speling. Dit soort muzikale experimenten komen we overigens wel vaker tegen op dit debuut want het vijftien tracks durende album duurt slechts een kleine 35 minuten. Het geheel leunt erg op de synths die vaak niet rechtlijnig zijn en de ritmes en bijbehorende beats zijn vaak zo onvoorspelbaar dat het geheel een wat experimenteel karakter krijgt. Sprekend voorbeeld is ‘Instruction’, een nummer van 20 seconden dat feitelijk niet meer is dan één uitgesproken zin, vervormd door een vocoder.

Noga Erez laat de luisteraar in verwarring achter
Tussen al dat experimentele zijn er ook nog een aantal volwaardige tracks waarbij Noga haar creativiteit kwijt kan. Het minimalistische en politiek getinte ‘Pity’ met een zeer sterke en wrange tekst is hier een voorbeeld van. ‘Worth None’ is ook meer dan prima en titelsong ‘Off The Radar’ is waarschijnlijk het meest toegankelijke nummer; lekker uptempo, dansbaar en voorzien van diverse samples waarvan de ouderwetse typemachine wel de meest markante is. Daarom heen treffen we nog diverse korte muzikale, op synths gedreven, experimenten aan zoals ‘Quiet One’, Hit U’ en ‘Side Effect’. Met afsluiter ‘Junior’ laat Noga je waarschijnlijk in verwarring achter want het nummer is even chaotisch als orkestraal waarmee ze een sfeer weet te creëren die op de rest van dit album niet terug te vinden is.

Om een goed oordeel te kunnen vellen over Off The Radar moet je het een paar luisterbeurten gunnen. Het is geen echt luisteralbum geworden maar meer een conceptalbum. Een aantal nummers klinken absoluut volwassen, anderen zijn meer creatieve, muzikale spinsels die vooral op elektronica rusten. Kortom, je moet de krenten uit de pap aan je persoonlijke lijstjes voegen. Aanknopingspunten voldoende voor een opvolger want naast muzikaal talent beschikt deze Israëlische ook over een gave als tekstschrijfster. Veel luisterplezier!