2014-10-13 07:00:00 • 9 min lezen

North Atlantic Oscillation - The Third Day

North Atlantic Oscillation – The Third Day

Label: Kscope

Eindoordeel: 7,5/10

De derde dag

Alsof elk album een dag representeert, zo lanceren de eigenzinnige Schotten van North Atlantic Oscillation hun derde werk. Binnen het wereldje van de prog rock nemen de heren een wat bijzondere plek in, omdat hun muziek niet prog avant la lettre is. Natuurlijk heeft het er wel wat van weg, maar NAO is eigenlijk veel meer een eigenzinnig popbandje. Of vloek ik nu in de kerk?

Collages

Boards Of Canada, The Flaming Lips en ELO blijken nog steeds grote inspiratiebronnen en in die zin wijkt de formule die de band hanteert niet significant af van die van hun vorige albums. Het levert schitterende maar wat vervreemdende geluidscollages op die ergens onder de laag van vervormingen liedjes met kop en staart herbergen. Geen eigenaardige tempowisselingen, zoals die er ook al niet waren op de vorige twee CD’s, maar wel zoete melodieën die worden omlijst met het geluid dat inmiddels zo eigen is aan deze Schotten. In die zin weinig tot geen progressie ten opzichte van het debuut en, afhankelijk van waar je staat, is dat helemaal goed of toch misschien een beetje jammer.

Wel

Want, laten we wel wezen, af en toe is het gevoel bepaalde nummers al eens eerder te hebben gehoord toch wel erg groot. Dat doet niets af aan de feilloze executie van de muziek zelf en het feit dat deze plaat zondermeer het hart op de goede plaats heeft. ‘Wires’ bijvoorbeeld is van uitzonderlijke schoonheid en rechtvaardigt de aanschaf van deze CD alleen al. Maar er zijn momenten waar de bekendheid de band iets te veel bijt. Of plekken waar de band te zeer de lengte in gaat (‘Pines Of Eden’ en ‘Dust’) waarbij er net te weinig substantie in huis blijkt om de uitgestrektheid te rechtvaardigen.

Soort

Toch is dit in zijn soort, op het snijvlak van pop, shoegaze, electro en prog, een aangenaam werk en mensen die niet al bekend waren met deze band zullen haar vast en zeker als een openbaring ervaren. Voor de groep die dat gevoel juist had bij de debuut-CD zal deze nieuwe NAO wellicht iets tegenvallen. Ignorance is en blijft tenslotte bliss.

Eindoordeel: 7,5/10