2014-04-07 07:00:00 • 7 min lezen

Novastar - Inside Outside

Novastar – Inside Outside Label: Warner Eindoordeel: 7,5

Joost Zweegers begon eind jaren negentig met de band Novastar. Na het tekenen van zijn contract bij Warners werd Novastar de artiestennaam van Joost. Als soloartiest zocht hij de balans tussen de singer- songwriterskunst en de popmuziek. Begin dit millennium scoorde Novastar de hit ‘Wrong” wat de deuren opende naar Pinkpop en als support mee kon met K’s Choice, Robbie Williams en Neil Young.

Hoewel Novastar weinig hits kent is in 2009 de band uitgeroepen als alternatieve act en werd Joost bekroond voor beste auteur en componist. Dit naar aanleiding van het album “Almost Bangor” uit 2008.

Nu na 6 jaar is er eindelijk de opvolger “Inside Outside”. John Leckie werd gestrikt als producer. Hij werkte voorheen met Radiohead, Muse en the Stone Roses. Samen reden ze door Engeland op zoek naar een studio. Ook Dit duo kon de Rockfield studio op het platteland van Wales niet weerstaan. Het Bohemian Rapsodie van Queen werd hier al opgenomen en vele topalbums kwamen van deze grond.

Met dit album legt Novastar de aandacht meer op de gitaar dan op de ritmesecties. Het is een keus om het album zo te mixen, maar het verliest de power van de songs. Dit wordt daar in tegen weer op gevuld met een Moog (“End To End”), sax (“Faith In You”) en koortjes (Fall Down) . Het album kent nogal een lieve zachte dromeringe stem van Joost, waardoor het album wat vlak klinkt. Hierdoor komt de vraag al snel “Where did he go wrong” on the Rockfields Studios. Wellicht dat het live meer power kent.

Novastar is de komende tijd te zien in diverse poppodia van Nederland en Belgie. 16 april Oosterpoort Groningen 17 april Doornroosje Nijmegen 18 april Mezz Breda 20 april Metropool Hengelo 24 april Tivoli Utrecht