2015-04-04 07:00:00 • 6 min lezen

Noveller - Fantastic Planet

Label : Fire Records Eindoordeel : 7

Noveller is het soloproject van de in Brooklyn wonende Sarah Lipstate. Op haar eigen manier maakt ze ons deelgenoot van hoe volgens haar moderne gitaarmuziek moet klinken. Maak je op voor een filmische reis met Fantastic Planet.

Een eigen universum Sarah Lipstate is een redelijke bekendheid in New York en Brooklynn. Naast een aantal albums die ze solo heeft uitgebracht is ze ook actief in het maken van korte films. Overigens zijn sommige van haar albums alleen digitaal verkrijgbaar. Ze heeft een eigen visie omtrent gitaarmuziek. Kort samengevat is dat een zelf gecreëerd universum met Sarah op de gitaar en daarom heen een scala van elektronische gadgets, pedalen en wat nog niet meer mogelijk is. Haar laatste creatie Fantastic Planet is dan ook niet anders en is een volledig instrumentaal uitgevoerd album geworden.

Filmische muziek Fantastic Planet trapt af met ‘Into The Dunes’, dat vanuit een enkel en eenvoudig maar o zo doeltreffend gitaarakkoord ontaard in een zwaarmoedige, monotoon klinkende melodie. Het contrast is dan ook groot als we vervolgens het dromerige ‘No Holy Mountain’ voorgeschoteld krijgen. Nummers als ‘Rubicon’ en ‘Sisters’ zijn tracks die bol staan van de synths en waarbij Sarah een sfeer weet te creëren die je het gevoel geeft naar een soundtrack te luisteren van een spannende SF-film.  Zo weet deze Texaanse je aandacht vast te houden en de spanningsboog in stand te houden want bij elk  nummer kan ik wel een film of een genre bedenken waar het bij zou passen. Zo heeft elk nummer zijn eigen karakter maar alles klinkt erg filmisch en na een kleine veertig minuten heb je dan ook het gevoel dat je met je ogen dicht naar een film hebt zitten kijken; het geluid en de sfeer was er, alleen geen beeld.

Eindoordeel Enerzijds spannend en soms verrassend, anderzijds ligt de verveling op de loer omdat Sarah Lipstate  alles binnen hetzelfde deel van het muziekspectrum laat plaatsvinden. Gitaren, synths en veel, heel veel elektronica. Misschien niet het meest geschikte album om in zijn geheel te luisteren, maar in delen. Overigens staan er voorlopig nog geen concerten in Europa gepland dus we zullen onszelf moeten behelpen met haar muziek en haar video’s. Veel luisterplezier.