2016-04-02 07:00:00 • 9 min lezen

Novembre – URSA

Novembre – URSA

Label: Peaceville

Eindoordeel: 7,5/10

Er je tijd voor nemen

Het Italiaanse doom-duo Novembre heeft er ruim de tijd voor genomen om met haar negende schijf op de proppen te komen, wat doet vermoeden dat men er of niet zoveel zin meer in had of dat men het wiel voor zichzelf opnieuw wilde uitvinden. Nu, om maar meteen met de deur in huis te vallen: als dat eerste klinkt dit album niet en als dit tweede evenmin. Op dit URSA (afkorting voor Union des Républiques Socialistes Animales ofwel de Franse benaming voor George Orwell’s ‘Animal Farm’) is het namelijk weer business as usual voor de mannen, wat betekent dat het muzikaal ergens zweeft tussen het latere Katatonia en Agalloch met vocalen die zo uit ‘Don’t Fear The Reaper’ hadden kunnen komen. Al met een al een hele prettige, maar ook veel te lange ervaring want in de 64 minuten die dit album duurt blijft het geluid toch wel erg hetzelfde. Veel hiervan komt op het conto van de productie die erg wollig klinkt en die vrijwel elk scherp randje van de muziek aftikt. Maar ook de stem van Carmelo Orlando varieert niet of nauwelijks of het moeten die keren zijn dat de man zich de longen uit het lijf brult. Iets wat eigenlijk heel erg welkom blijkt en waarvan we hier graag wat meer hadden willen horen.

Conceptalbum

USRA is een conceptalbum en Novembre werkt keurig binnen de wetten die daarvoor gelden. Hier en daar gaan de nummers in elkaar over en neemt men uitgebreid de tijd om thema’s uit te diepen en op te bouwen, zoals in het werkelijk schitterende ‘Agathea’ dat in haar dik negen minuten van een vrijwel folk-achtig intro opbouwt naar de meest heftige en dreigende muzikale passages die je hier op dit album zult aantreffen. Want over de gehele linie lijkt de band zich redelijk in te houden ten opzichte van hoe ze ooit haar loopbaan binnen de death-/doom-metal scene begon. Daarom ook zo fijn als men wel volkomen lost gaat in ‘Agathea’ of in de intense track ‘Bremen’ die daarop volgt. Het zorgt voor de broodnodige energie die het album op dat moment erg nodig had na het warme bad dat daarvoor kwam. Want URSA is een erg melodisch album met schitterende stukken muziek, vergis je niet. Het komt alleen pas echt tot leven tegen het einde van de plaat en dan ook meteen waanzinnig sterk. Ook daarom had dit album korter moeten zijn; juist om die impact over de gehele linie te hebben.

Geen buil

Liefhebbers van de band kunnen zich eigenlijk geen buil vallen met deze nieuwste Novembre. Alhoewel de band niet langer groeit maar consolideert doet ze dit wel op een erg smaakvolle wijze en heeft ze prima door hoe ze met een palet aan sferen moet spelen. Sommige songs hadden de shortlist voor dit album echter niet moeten halen omdat ze in toon en opzet te zeer doen denken aan hun broertjes en zusjes elders op de plaat. Het zijn geen slechte liedjes, maar ze voegen muzikaal niets echt veel toe binnen de context van het geheel. Haal ze eruit en je komt op een album dat drie kwartier in lengte is en dat van voor naar achteren had geklopt. Gelukkig biedt de CD-speler een programmeerfunctie zodat de luisteraar zelf haar ideale configuratie van dit album kan samenstellen. Want die ideale configuratie is hier te vinden en biedt de fan misschien wel het sterkste album uit de catalogus van Novembre. Katatonia doet er goed aan deze mannen bij hun aankomende tour mee op sleeptouw te nemen. Het zou een mooie package vormen.

Eindoordeel: 7,5/10