Stemmig album Heiress van Novo Amor & Ed Tullett

2018-02-14 07:00:00 • 2 min lezen

Alternative / Pop
7

Novo Amor & Ed Tullett - Heiress

We kennen Ali John Meredith-Lacey beter onder zijn muzikale pseudoniem Novo Amor. Nadat hij solo enkele EP’s uitbracht kwam was daar enkele jaren geleden de muzikale “klik” met Ed Tullett en nu is daar hun eerste volwaardige album Heiress.

Label : Allpoints

Een gevoel van loomheid
De samenwerking tussen de beide heren resulteerde al in een tweetal singles ‘Faux’ en ‘Alps’ en de ingeslagen weg wordt doorgezet op dit eerste album waarvan de totstandkoming een kleine drie jaar duurde. Het is vooral de falsetachtige stem van Ali John die de vergelijking oproept naar artiesten als Bon Iver en de IJslander Asgeir; dromerige popmuziek, vrij minimalistisch en met de ogen dicht weidse landschappen oproepend die tot de verbeelding spreken. Alle teksten worden langgerekt uitgesproken waardoor er een zekere loomheid over het album hangt. De samenwerking lijkt aan de te slaan waarbij ook de multi-instrumentalist Tullett in staat wordt gesteld om muzikaal de nodige dynamiek en dramatiek in de nummers aan te brengen.

Die typerende falsetstem
Opvallend is dat beide eerder uitgebrachte singles dit album niet gehaald hebben. Na de voorzichtige openers ‘Silvery’ en ‘Euphor’ wordt bij ‘Cavalry’ de spanningsboog écht aangetrokken. Het nummer wordt gaandeweg vanuit wat gitaarspel knap opgebouwd waarbij het op sommige momenten zelfs wel wat tegen Progrock aan schuurt. Maar altijd is daar die falsetstem van Lacey en bij dit nummer de tweede stem van Tullett. Ook een nummer als ‘Pteryla’ is een symbool voor dit album; vanuit enkele pianoaanslagen horen we de falsetstem van Lacey om vervolgens vakkundig uitgebouwd te worden. Verrassend bij dit nummer zijn de blazers die de beide heren toevoegen, iets wat we nog enkele keren constateren. Een nummer als ‘Anatome’ is dan ook weer anders; het is zó introvert dat je sommige stiltes als het ware voelt.

De heren Lacey en Tullett bewijzen met Heiress in staat te zijn om een vorm van dromerige, mediatieve pop te kunnen maken die over het algemeen een erg rustgevend karakter heeft. En dat ondanks de dramatiek en het feit dat je toch regelmatig het idee hebt naar een epos-achtig filmisch verhaal te luisteren. We horen veelvuldig akoestisch en elektrisch gitaarspel, de alom aanwezig piano en diverse andere muzikale details die door de heren subtiel of bij sommige nummers nadrukkelijk worden toegevoegd. En altijd is daar die falsetstem van Lacey. Neem er de tijd voor want anders ligt de kans op verveling op de loer aangezien het geheel een beperkte variëteit kent. Veel luisterplezier.

Alternative / Pop