Nieuw album van Ntjam Rosie is smaakvolle combi van soul, jazz en pop

2018-01-02 07:00:00 • 2 min lezen

Jazz / Pop / Soul
7,5

Ntjam Rosie - Breaking Cycles

Op 16 december was de première van Breaking Beats, de theaterconcertreeks van Ntjam Rosie in navolging van het onlangs uitgekomen nieuwste album Breaking Cycles van de in Kameroen geboren Ntjam Rosie.

Label : Gentle Daze Records / Incrowd

Afrikaanse roots
De inmiddels 34-jarige Rotterdamse brengt popmuziek, jazz en soul samen waarbij natuurlijk de Afrikaanse invloeden voel- en hoorbaar zijn. Ze groeide op in een klein dorpje in Kameroen, Sonkoe genaamd. “Wij woonden in Nkeng, een wijk van het dorp Sonkoe. Een paar huisjes in het bos, meer is het niet. In mijn tijd woonden er zo’n vier, vijf families. Ik woonde bij mijn opa en oma, mijn moeder kwam en ging. Zo gaat dat in Afrika; je wordt opgevoed door de familie“. Op haar negende emigreerde ze naar Nederland en sinds 2002 woont Ntjam in Rotterdam waar ze het conservatorium volgde en later zelfs de Music Matters Award won en een jaar lang muziekambassadeur van de stad was. Voor dit nieuwe album liet Ntjam zich vooral inspireren door muziek van Kelela, Letta Mbulu en Janet Jackson.

Een smaakvolle mix van Soul, Pop en Jazz.
Het inmiddels vijfde album brengt je een mengeling van pop, soul en jazz. Luister maar eens naar eens naar ‘Put In The Work’, dat een aangenaam funky karakter meekrijgt door de blazers en de ritmesessie. Ook opener ‘Take A Good Look At Me’ is een fijn klinkend uptempo nummer. Op een lekkere dansbare “groove” weet Ntjam meteen te overtuigen met haar stemgeluid en de omringende (gast)muzikanten zorgen voor de interessante instrumentale omlijsting. Maar Ntjam is ook in staat om zeer stemmige, rustige nummers voor te brengen; vanuit de interlude ‘Don’t Push Me Away’ is daar het gevoelige ‘Stop Wasting My Time’ waarop Ntjam een breekbaar geluid neer weet te zetten. Maar zonder uitzondering is de hele tracklist van dit album van bovengemiddeld niveau. Of we nu naar het wat zwoele ‘Forgive Me’, het soulvolle ‘Never Give Up’ of een nummer als ‘A Long Way’ luisteren, het (totaal)plaatje klopt.

Op Breaking Cycles weet Ntjam Rosie op een organische wijze diverse muziekstijlen te combineren. Het zou niet eerlijk zijn om deze Rotterdamse in een bepaald muzikaal hoekje te positioneren want het album zal veel mensen aanspreken. Daarbij komt dat het album van internationale allure is en de vijftien tracks kennen een speeltijd van een kleine vijftig minuten. Ntjam bewijst op Breaking Cycles over een bijzonder talent te beschikken. Komende periode tourt Ntjam nog druk door Nederland, zie onderstaand schema. Veel luisterplezier.

Ntjam Rosie live:
05-1-2018 Almere, Kunstlinie Almere Flevoland
12-1-2018 Gouda, De Goudse Schouwburg