Ntjam Rosie - Family & Friends

Label : Gentle Daze Records

2020-03-02 07:00:00 • 3 min lezen

Funk / Pop / R&B / Soul
8

Ntjam Rosie - Family & Friends

In 2010 brak de zangeres door met haar album Elle, dat nu bijna het 10-jarig jubileum viert. In een interview gaf Ntjam aan dat dit jubileum gevierd gaat worden maar dat ze als mens én als artiest ook gegroeid is; “Ik was toen nog niet waar ik nu ben. Hoe ouder je wordt, hoe meer je om je heen kijkt, beseft dat je al een tijd bezig bent en dat je iets kan. Daar pluk ik nu de vruchten van.'' . Haar nieuwste album, Family & Friends, dat op 28 februari gepresenteerd werd, is een ode aan familie en vrienden waarvoor de waardering de afgelopen jaren steeds is gegroeid.

Deel 2 van een trilogie
Ook op Family & Friends worden we weer getrakteerd met die “easy-going” sound die we ergens tussen Soul, Funk, R&B en Pop kunnen plaatsen. ‘All My Life’ is de iets wat terughoudende opener die een aangename R&B-vibe heeft maar daarna schakelt Ntjam door met het soulvolle en dansbare ‘Start Over Again’. Overigens is Family & Friends een tweede deel van een trilogie; in 2017 was daar Breaking Cycles, nu dit album en binnenkort reist ze af naar haar geboorteland om inspiratie op te doen voor deel 3. Op dit album etaleert ze in ieder geval nog maar eens haar veelzijdigheid. ‘I Know’ is een gevoelige ballad zonder mét R&B-invloeden en ook ‘Come To Me’ is prachtig easy-going terwijl Ntjam hier juist Jazzinvloeden verwerkt.

Franstalig
Voor dit nieuwe album schreef de oorspronkelijk uit Kameroen afkomstige Ntjam alles zelf met hulp van Lucas Meijers en Bart Wirtz zonder iemand anders te kort te doen. Resultaat is een plaat die lekker afwisselend is en waar Ntjam dus duidelijk diverse muziekstijlen verweeft in haar eigen composities. Daar waar ‘Friends’ en ‘Sailing Out’ lekker soulvol en dansbaar zijn speelt de zangeres met nummers als ‘Family’ en het Franstalige ‘courage (Tu Verras)’ juist de Funky-kaart uit en door de blazers en strakke baslijn doen deze tracks herinneringen oproepen aan de sound van Earth  Wind & Fire. Na negen nummers is het reguliere album ten einde maar is er door Ntjam nog een bonus track toegevoegd in de vorm van de mooie stripped down, akoestische versie van ‘I Know’. In deze uitvoering klinkt dit nummer nóg intiemer.

Family & Friends is een album van internationale allure. Ntjam Rosie bewijst wederom dat ze zich niet alleen moeiteloos tussen vele muziekstijlen kan bewegen, nee ze kan ze zich ook eigen maken. Dit album is oprecht een smeltkroes van muziekstijlen en heerlijk licht in het gehoor. Veel luisterplezier.

Ntjam Rosie Clubtour:
10 MAART 2020 : TOLHUISTUIN PARADISO NOORD, Amsterdam, Nederland
13 MAART 2020 : GIGANT, Apeldoorn, Nederland