2015-02-17 07:00:00 • 8 min lezen

Ntjam Rosie / The One

Ntjam Rosie komt binnen twee jaar met een nieuw album. En daarmee zet ze weer stappen vooruit. Het album ‘The One’ brengt ze onder haar eigen label uit, en is de opvolger van ‘At The Back Of Beyond’. Rosie (R. Boei) schrijft al haar nummers zelf, en produceert ook zelf. Na haar nominatie in 2010 van de Edison Jazzism Publieksprijs speelt ze zich in de picture, en is op vele podia te zien, en valt ze vaker in de prijzen. Het album ‘The One’ verschijnt op 13 februari 2015. Met stappen vooruit bedoel ik dat de muziek steeds steviger wordt. De arrangementen worden voller, zitten lekker in elkaar, en zijn bovendien meer divers. Dit heeft zeker te maken met de in genre verschillende gastartiesten zoals rapper Pink Ocules,  trompettist Eric Vloeimans , fluitist Ronald Snijders en Lamin Kuyateh. Laatste speelt op een ‘kura’, een Afrikaans snaarinstrument dat tot de harpen wordt gerekend. Het geeft een vrolijk inheems temperament aan de muziek van Rosie in het nummer ‘Covenant’. Snijder geeft een sprookjesachtig effect aan het afwisselend Frans en Engelstalige nummer ‘Pas de Tour’. Hier is de invloed van Sade goed te horen. Maar liefhebbers van Luzazul en Sabrine Starke (Dear To Me) zullen dit album ook zeker waarderen.  Niet alleen de gasten zorgen voor niveau. De band die achter de fluwelen stem van Rosie staat is goed uitgebalanceerd met de diepe bassen van Bas Kloosterman, en de drums van Tuur Moens. Percussie speelt toch een grote rol in deze muziek. Het album bevat geweldige nummers, regelrechte hits, net als ‘Always On The Run’. Niet alleen vanwege de boeiende ritmes, maar ook door de inbreng van toetsenist Alexander van Popta en gitarist Jorn Ten Hoopen die sfeer creëren voor de subtiele accenten van de solisten, inclusief Rosie zelf. In meerdere nummers is de stem van Rosie dubbel te horen, omdat zij in veel gevallen  ook de backing vocals voor haar tekening neemt. Dan komt Eric Vloeimans ten tonele in het voorlaatste nummer ‘I’m Loved’. Zoals altijd geeft hij reactie op hetgeen er speelt, om het vervolgens naar eigen believe in te richten. Ook dit nummer had ik niet willen missen, met zijn gegil en laagliggende tonen. Het draagt net als de rest van het album bij tot de slotsom ‘Love To Be Here’. Het laatste nummer waar de band nog even los gaat. Conclusie ‘’The One’ is een zeer indringend album. Op een creatieve wijze verhaalt Rosie liefdevol haar mening over relaties. Zo ontstaat er een romantische, zwoele sfeer die subtiel wordt uitgewerkt door haar steengoede band. En dat zou ik ondanks de prima opname, heel graag live willen horen. Wat een vibe.

website Ntjam Rosie