2016-10-06 07:00:00 • 10 min lezen

Nynke Laverman’s theatertour "Wachter"

Nynke Laverman’s theatertour "Wachter" Oosterpoort 5 oktober 2016

Stilzwijgend kijkt het publiek naar een grote uil dat op het podium is gezet. Vanuit een poolshoogte stelling is de uil opgehangen en zwaait zijn vleugels uit. Deze vleugels zijn gemaakt van takken waar waardoor hij zich verschuild in donker bos. Starend naar elkaar wacht men op het begin van de voorstelling dat gebaseerd is op het nieuwe album Wachter van Nynke Laverman. “De Boskule” is een bosuil maar in de Friese taal kan het woord ook veranderd worden in een woord waardoor het “schuilen in een bos” betekend. Het is de rode draad van het stuk en haar album. Op een prachtige manier speelt ze het gehele album en verteld tussen de nummers door hoe het verhaal verloopt. Het verhaal van de boswachter die wacht op wat er allemaal in het bos gebeurd om getuige te zijn van het natuurlijk schoon. De boswachtersvrouw die dagelijks wacht op de terugkeer van haar man. Die de tijd vult met het leren bespelen van een cello en wacht tot ze dit onder de knie krijgt. Wanneer de boswachter na drie dagen niet terug komt, gaat ze op zoek. Ze besluit uiteindelijk niet meer te wachten op hem en wacht op de dag dat zij naar hem gaat. Wanneer ze de ring van hem vind in een boom is dat de plek om te wachten. Uiteindelijk valt ook haar doek en valt ze onder de boom waar ze veranderd in een boom dat zich strengelt zich om de andere grote boom. Wachtend samen in de liefde van het leven. De Bosuil ziet dit allemaal gebeuren en met zijn grote takken vleugels biedt hij bescherming. Met volle expressie en vol hartstocht brengt Laverman dit verhaal. Haar muzikanten bestaande uit cellist Genevieve Verhage en multi instrumentalist Systze Pruiksma weet met vindingrijke methoden de geluiden en muzikale invulling te geven. Naast de piano, blaasorgel en xylofoon, word de floor- en snare drums gespeeld met castagnetten. Een ketting komt voorbij, klankschalen worden bespeeld met een strijkstok en een geprogrammeerde beatbox geeft een volledige invulling van de muziek. Het publiek heeft zitten wachten op een intense performance, wachten op een verhaal over tweestrijd van leven en dood, wachten op een wervelwind van informatie, wachten op 70 minuten theaterstuk dat te snel voorbijgaat. Wachten om vervolgens met openmond, verstomd van de schoonheid achtergelaten te worden.