IJzersterk debuut voor Australische singer/songwriter Odette

Label : Caroline

2019-02-16 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Singer-songwriter
8,5

Odette - To A Stranger

In Australië wordt ze gezien als een van de grootste talenten. Met haar single ‘Watch Me Read’ scoorde ze al een hit en na een succesvolle release Down Under nu is haar debuutalbum To A Stranger ook wereldwijd uitgebracht.

IJzersterke teksten
Gezegend met een muzikale achtergrond (vader was pianist en moeder heeft Zulu-roots) is het niet vreemd dat ze sinds haar jeugd al liedjes schrijft. Ook haar voorliefde voor gedichten vinden we duidelijk terug haar teksten. Sterker nog, To A Stranger is een rechtstreekse verwijzing naar het gelijknamige gedicht van Walt Whitman. In 2017 was daar de single ‘Watch Me Read’ en waar voor menig artiest een EP de volgende stap is besloot de Australische de volledig album uit te brengen. Ze schreef zelf het nodige materiaal maar kreeg ook hulp van gerenommeerde songwriters als Jason Crox (o.a. Gorillaz) en Charlie Hugall ( o.a Ed Sheeran). Het album opent sterk met ‘Collide’ waar we vooral Odette op piano horen en met een zin als “The Simplest Touch Leaves A Burn On Me” kennis maken met haar tekstuele vaardigheden. Vervolgens is daar het ijzersterke ‘Lights Out’ dat een soepele R&B-basis heeft en waar Odette ons mee neemt in een verstikkende relatie (“Took a while to realise / Your head is cold, your heart is ice”).

Creativiteit
Na deze kennismaking is er herkenning bij ‘Watch Me Read You’ waar de singer/songwriter ook delen van Engelse gedichten op een creatieve wijze in dit nummer verwerkt. Om haar talent nog eens te onderschrijven maakt ze ook regelmatig uitstapjes zoals bij het op synths en een beat drijvende ‘Come Closer’, de met Soul omgeven ballad ‘Do You See Me’ en ‘Onyx’ (ft. Lanks) wat we weer in het R&B spectrum kunnen plaatsen. Zo weet de Australische je als luisteraar moeiteloos te boeien, mede door de variatie, de veelzijdigheid maar vooral vanwege de knappe productie. Pianoballad ‘Pastell Walls’ is een waardige afsluiter van dit sterke debuut. De deluxe versie kent nog een drietal extra tracks waarvan ‘Angels’ absoluut oorstrelend is.

To A Stranger is een meer dan volwassen album waarbij de kracht in de eenvoud zit, de composities maar ook de teksten. Knap hoe ze nu al met woorden speelt, metaforen gebruikt. Zeer benieuwd naar nieuw materiaal maar voorlopig geniet van dit debuutalbum. Veel luisterplezier.

Odette live:
19 februari; Paradiso, Amsterdam

Pop / Singer-songwriter