2015-08-15 07:00:00 • 5 min lezen

Of Monster And Men – Beneath The Skin

Of Monster And Men – Beneath The Skin Label: Universal Eindoordeel: 7,5

De IJslandse band “Of Monster And Men” komt met hun tweede album, de opvolger van het succesvolle debuut “My Head Is An Animal” uit 2012. De single “Little Talks” was regelrecht een schot in de roos, waardoor de folkpop act direct over de hele wereld ging. Het is sprankelend en onbevangen wat het vijftal laat horen.

Nu is het altijd moeilijk om een goede opvolger te maken na zo’n enorme hit-album. Het album begint dan ook voorzichtig met “Crystals” en “Hunger”. De karakteristieke folkpop sound met handclaps en aanstekelijke achtergrond deuntjes komt terug in “Slow Life” . Organs is vooral een fragile ballade waar de stem van Nanna kwetsbaar en mooi tot haar recht komt. Het klinkt dan ook direct alsof Bjork een nieuw popliedje maakt. Op een een of andere wijze weet men in IJsland de dromerigheid en het gezellige kampvuur gevoel in een te vangen.Dit gaat meestal gepaard met een kunstenaar van het eiland, die gevraagd wordt voor de aankleding van het album, de hoes etc. Het klinkt alsof Beautiful South en Mumford and Sons zijn gefuseerd. Dat is ook wat deze band bijzonder maakt. Het album “Beneath the Skin” is vooral voorzicht en kwetsbaar. Dat wat zangeres Nanna in Organs voor elkaar krijgt doet zanger in het intro van “Black Water” nog eens over. Al wordt dit gedurende het nummer overgenomen door de zangeres inclusief een deinend refreintje. Kortom een song wat Of Monster And Men in een notendop weergeeft.

Na een tour door Amerika zal de band in november Nederland gaan aandoen. De band is te zien op 3 november Paradiso te Amsterdam en 6 november Oosterpoort te Groningen.