2015-06-26 07:00:00 • 12 min lezen

OHHMS – Cold

OHHMS – Cold

Label: Holy Roar Records

Eindoordeel: 7/10

Slome voorhamer

Als een slome voorhamer mept het Britse OHHMS je als luisteraar meteen achterin je stoel met de openingstrack van hun tweede EP ‘Cold’: The Anchor.  En ik noem het dan wel een openingstrack, maar eigenlijk zijn hier maar twee nummers te vinden en daarmee vult de band dik een half uur aan muziek. Stoner, sludge een beetje psychedelica en een scheut prog vormen het klankpalet hier. Het staat niet mijlenver van een band als Sleep, maar heeft op zich wel genoeg eigen smoel om niet al te veel aan die band te doen denken. ‘The Anchor’ baant zichzelf een weg door een vijftal movements waarvan met name de laatste twee eigenlijk het meest memorabel zijn omdat er een fijne spanning wordt opgebouwd die in het begin wat mist. Dan is het met name van dik hout zaagt men planken. Helemaal niet onsmakelijk, maar natuurlijk heb je het al eens eerder gehoord. Toch is de track als geheel goed opgebouwd en voelt het niet zo lang als de dik achttien minuten die het op de klok mag bijschrijven.

Contrasten

Muzikaal wat uitdagender is het tweede en laatste nummer, ‘Dawn Of The Swarm’ waarin nog sterker wordt gespeeld met contrasten dan in ‘The Anchor’. Hierdoor voel je als luisteraar dat je iets meer hebt om je tanden in te zetten. Zanger Paul Waller bindt hier in het middenstuk ook zijn Viking-brul wat in en imponeert meteen een stuk meer dan wanneer hij de stembanden vol op standje schuurpapier zet. Het gaat misschien wat ver om hier van een archetypische prog-song te spreken, maar in de buurt daarvan komt het wel. En, omdat het zo goed is, voelt het ook wat te kort. Voor mij had het allemaal nog wel een minuutje of drie door mogen gaan, maar de koek is na een klein kwartiertje helaas alweer op en daarna verlaat OHHMS met een diepe dreun en een lange echo het toneel.

Veelbelovend en nu op naar een album

Leuke EP dit. Het zal me benieuwen wanneer deze band met een volwaardig album op de proppen komt en hoe zij zich compositorisch zal gaan gedragen binnen zo’n context. ‘Cold’ kent namelijk net als zijn voorganger enkel twee tracks in de lengte en enkele kortere songs zouden wellicht een soort van breekpunt kunnen vormen waardoor de epics ook iets meer episch voelen. Binnen zijn soort is ‘Cold’ echter een puik stukje werk en liefhebbers van sludge en stonerrock zullen hier veel van hun gading weten te vinden.

Dynamic Range Value: DR5

Eindoordeel: 7/10