Heerlijk debuutalbum voor Amerikaanse trio Ohtis

Label : Full Time Hobby Records

2019-04-10 07:00:00 • 3 min lezen

Americana / Country / Folk
8,5

Ohtis - Courve Of Earth

Drie vrienden die elkaar van Highschool kennen maar door een heroïneverslaving van één van de bandleden enkele jaren uit elkaar worden gedreven. Over die donkere periode gaat het verhaal dat op het debuutalbum Curve Of The Earth van de Amerikaanse band Ohtis wordt verteld.

Verslaving
Op zich is Curve Of Earth eigenlijk een mooi verhaal over vriendschap. De band ontstond tijdens de Highschool periode toen Sam Swinson en Adam Pressley in Normal, Illnois een schoolbandje hadden, genaamd Ohtis. De band werd aangevuld door anderen maar uiteindelijk bleek multi-instrumentalist Nate Hahn een blijvertje. In die beginperiode werd er vooral lokaal opgetreden. Het niet onbekende tragische verhaal van heroïneverslaving overkwam ook Swinson en in 2009 besloten Pressley en Hahn er voorlopig mee te stoppen en door te verhuizen ook daadwerkelijk fysiek afstand te nemen. Toch hielden de heren, Swinson in LA en Pressley in Detroit en Hahn in Chicago, contact en bleven ze wel creatieve ideeën met elkaar delen. Na een afkickperiode die enkele jaren duurde vonden de heren elkaar uiteindelijk toch en eind vorig jaar was daar ineens de single ‘Runnin’ en dit weekend het debuutalbum Curve Of The Earth uitgekomen, dat vooral vanuit een retroperspectief beeld van Swinson is geschreven.

Folk, Alt-country maar vooral melancholiek
De acht nummers met vooral een Folk-noir en Americana-karakter met een speeltijd van ruim een half uur nemen ons mee in het verhaal van de band en vooral dat van Swinson. De al eerder uitgebrachte, werkelijk prachtige single, verteld het verhaal van zijn verslaving met alle donkere kanten van die periode. Ook het haast vrolijk klinkende ‘Rehab’ laat qua verhaallijn weinig aan de verbeelding over en de slide-gitaar zorgt hier voor de aantrekkelijk klinkende “twang”. Meest persoonlijke nummer is misschien wel het alt-country ‘Black Blood’, waar we Swinson “Two days later, he woke up strapped in a hospital bed / Next to another man who wanted to be dead” horen zingen. Let overigens op drum en de toetsen! ‘Diggin’ is innemend en integer, het semi-akoestische ‘Junkie Heaven’ is melancholiek en de Folk-achtige afsluiter ‘Serenity Prayer’ heeft wat 60’s popinvloeden.

Laten we hopen dat Ohtis nog meer demonen heeft die de komende periode voor inspiratie voor nieuwe materiaal kunnen zorgen. Curve Of The Earth is in ieder geval een prachtig album geworden met over het algemeen kleine, persoonlijke liedjes die een donker randje hebben. Melancholieke teksten, een stemmige slide-gitaar, ingetogen drums en diffuus toetsenspel zorgen voor een meer dan aangenaam, sfeervol en geslaagd debuut. Veel luisterplezier.

Americana / Country / Folk