2016-05-31 07:00:00 • 6 min lezen

Olga Bell - Tempo

Label : One Little Indian Eindoordeel : 6,5

In 2014 was daar ineens Krai, een album waarop de van oorsprong Russische Olga Bell alles in haar moedertaal zingt. Nu is daar de geheel Engelstalige opvolger, Tempo, die door Olga wordt omschreven als “Existence Is Dynamic And You Can Dance About It”.

Tempo is vooral geïnspireerd op elektronische muziek Olga, geboren in Moskou, opgegroeid in Alaska en inmiddels al jaren woonachtig in New York, deed inspiratie voor dit album op door Europese forums van producers na te pluizen; ze stelde zich vooral de vraag waar jonge EDM (European Dance Music) producers op dit moment mee bezig zijn en wat de hedendaagse muzieksmaak is. Het resultaat is een variëteit aan dance en alternatieve elektronicamuziek die toch ook vaak met een knipoog moet worden bekeken. Het album begint inderdaad met dansbare tracks als ‘Power User’ en ‘Randomness’. Nummers als ‘Ata’ en ‘Doppio’ zijn vooral op de elektronica gestoeld en voelen, ondanks de hip-hop elementen, toch wat experimenteel en alternatief aan. Dat is niet geheel vreemd aangezien Olga een klassiek pianiste is en een producer in alternatieve elektronische muziek.

Het album bevat in ieder geval één hit in de dop Zo krijg je al luisterend naar Tempo niet het gevoel dat het een echt sluitend geheel is. Waar een nummer als “Ritual” (samen met Sara Lucas) écht hit potentie heeft als floorfiller is een nummer als ‘Regular’ weer zo introvert en wereldvreemd dat het op een hallucinerende trip lijkt. De productie van Tempo nam ongeveer een jaar in beslag, van het maken van demo’s tot het uiteindelijke resultaat en Olga geeft aan dat het album pas écht klaar was toen Sara Lucas de eindmix van ‘Ritual’ goedkeurde. En op zich is het niet allemaal even eenvoudig wat Olga je voorschotelt; bij nummers als ‘Zone’ en afsluiter ‘America’ kunnen de gedachten zomaar wegglijden naar eerder werk van Björk. Redelijk gecompliceerde muzikale composities die in de hedendaagse muziek hun plek moeten krijgen.

Eindoordeel Tempo is een album dat je niet even achteloos moet beluisteren. Het zit redelijk complex in elkaar met gedurfde composities waarbij ze haar stem duidelijk als wapen gebruikt. Het geheel moeten we absoluut in de hoek van de elektronische muziek plaatsen met één hit in de dop; ‘Ritual’. Een album dat niet voor iedereen toegankelijk is maar voor diegene die van nieuwe, experimentele muziek houdt een aanrader. Veel luisterplezier.