The Punishment Of Luxury brengt OMD helemaal terug!

2017-09-05 07:00:00 • 3 min lezen

Electronic / Pop
8

OMD - The Punishment Of Luxury

Enola Gay was een bescheiden hit in Nederland maar het in 1981 uitgebrachte ‘Joan Of Arc (Maid Of Orleans) betekende voor Orchestral Manoevres In The Dark (OMD) de wereldwijde doorbraak. Het nummer werd de wereld ingestuurd met behulp van een voor die tijd spectaculaire videoclip.

Label : 100% Records / RCA

Een tweede leven
De heren McCluskey en Humphreys zouden deze Britse Synthpop band in het verloop van de jaren ’80 uitbouwen tot één van de meest succesvolle. De albums Dazzle Ships (1983), Junk Culture (1984) en Pacific Age (1986) brachten hits voort als ‘Locomotion’, ‘(Forever) Live And Die’ en ‘So In Love’. Na 1986 werd het stil en droogde de hitmachine letterlijk op en de bandleden gingen ieder hun eigen weg. Tot er in 2006 een soort van reünie kwam en via gastoptredens van Night At The Proms wordt de band nieuw leven ingeblazen. De band begon aan een tweede leven en in 2013 zag English Electric het daglicht en zou het dus toch nog vier jaar duren voor de band een nieuw album uitbrengt met de titel The Punishment Of Luxury.

Subtiele melodielijnen met nog steeds de synthesizer als basis
Opener en titelsong ‘The Punishment Of Luxury’ is een zeer catchy klinkende single. Deze stijl wordt doorgetrokken met ‘Isotype’, waarbij de refreinen heerlijk soepel en weids klinken maar er toch al subtiele en verrassende elementen worden aangebracht (is daar overigens een sample van I.O.U. van Freeze waarneembaar?). Bij ‘Robot Man’ worden de synths zwaar aangezet doen de beats je denken aan de sound van Yello uit vervlogen tijden maar dan wel verpakt in een eigentijdse sound. Na deze eerste kennismaking is daar vervolgens het wat rustigere ‘What Have We Done’, een al even eenvoudige als doeltreffende melodie waar gaandeweg wat toeters en bellers aan worden toegevoegd. Het klinkt lekker maar de heren maken zich er hier wel erg makkelijk van af. Opvallend is trouwens hoe fris de instrumenten, maar ook de stemmen van deze heren nog klinken. De OMD-composities hebben hun oude kracht terug waarbij moderne technieken en elektronica wordt gebruikt.

Melancholiek, industrieel en pop
Toch weten de heren na al die jaren nog te verrassen en vaak ook verfrissend te klinken. Luister maar eens naar hun ode aan het industriële tijdperk bij ‘Precision & Decay dat ook daadwerkelijk industrieel klinkt (“The Ford Rouge plant at Deerborn Michigan / Men and Machine / A Song of Power, Day and Night / There is no such thing as Labour Saving Machinery”). en bij het dansbare ‘Art Eats Arts’ hanteren de heren de vocoder. Dat het niet allemaal vrijblijvend is blijkt wel uit het wat rustigere ‘Kiss Kiss Kiss Bang Bang Bang’ waar OMD toch een (politiek) statement durft te maken naar (“Mao Tse-tung and Uncle Sam/ Sold the world bought the car / This time you've gone too far / Fuck you and your theory”) en ‘La Mitrailleuse’ waarbij men synth-geluiden en toetsaanslagen als een soort van knetterend vuurgevecht neerzet met een melancholieke hymne op de achtergrond. Verder zijn tracks als het sfeervolle ‘Ghost Star’ (misschien wel de mooiste track van het album) en het mooie ‘The View From Here’ het beluisteren meer dan waard.

De heren kennen inmiddels het klappen van de zweep na al die jaren. Critici zullen beweren dat de band teert op oude roem en dat de sound van dit nieuwe album leunt op het geluid van band als Kraftwerk en Yello. Toch doe je de heren daarmee te tekort want het is juist de variatie en de vernieuwing die interessant zijn op The Punishment Of Luxury. Voeg daarbij het vakmanschap van popliedjes schrijven waarover de band beschikt en je hebt een interessant album waarbij absoluut een fundament wordt gelegd voor een opvolger in de nabije toekomst. Waarschijnlijk staat er geen nieuwe nummer 1-hitnotering op maar het is een plaat die je meerdere keren kunt afspelen zonder dat de verveling toeslaat. Overigens is de hoes ook een stukje vakmanmanschap: “Man Meets Machine” waarbij de linkerhelft voor de mens staat en de rechterhelft voor de machine. Net zoals de muziek. Veel luisterplezier.

OMD Live: (enige show in Nederland)
5 december : Poppodium 013, Tilburg

Electronic / Pop