One Desire

DOOR CRISTIAN PIELICH
2020-05-28 07:00:00 • min lezen

Melodic Rock
8.0

One Desire- Midnight Empire

One Desire is een vierkoppige Finse band dat in 2017 veelbelovend debuteerde met hun gelijknamige debuutalbum. De band, die onder leiding staat van de bevlogen frontman zanger/ gitarist André Linman, maakt stevige doch toegankelijke melodic rock met wat uitstapjes naar AOR.

Het debuut van One Desire kenmerkte zich door sterke doordachte songs met lekkere grooves en aanstekelijke melodieën. Ook op ‘Midnight Empire’ is dit niet veel anders. De heldere en gedreven zang van Linman en de stuwende gitaarriffs zorgen ook nu voor een energiek album met veel variatie. Op dit tweede studiowerk staan 10 tracks die er allemaal toedoen. Deze release kent een goede afwisseling van een paar gedragen ballads en diverse pakkende (en soms bombastische) rockers. De afwisseling wordt mede ingegeven door keyboardpartijen die niet te dominant zijn en daarentegen de nummers prettig inkleuren. Ook de background vocals en koortjes worden met mate, maar zeer effectief toegepast. De productie is vol en helder zonder dat het geheel overgeproduceerd aandoet.

Het fraai opgebouwde openingsnummer ‘Shadowman’ is meteen een van de hoogtepunten van het album. Een ander juweeltje is de epische semi-ballad ‘Through The Fire’ die op het einde een lange instrumentale passage bevat met een heerlijke gitaarsolo. Op deze ballad verzorgt gitarist Jimmy Westerlund de lead vocals.

Een kanttekening is dat de uptempo songs op ‘Midnight Empire’ behoorlijk in dezelfde sfeer liggen. Meer tempowisselingen of wellicht een extra ballad hadden het geheel meer in balans gebracht. Dit is echter een verwaarloosbaar puntje van kritiek, want de songkwaliteit is immers tot het eind van ‘Midnight Empire’ hoogstaand. Laten we blij zijn dat er anno 2020 melodic rock uitkomt wat doet denken aan de magische bands van de eighties en begin jaren negentig, maar dan met een stevige en moderne productie. Hopelijk is One Desire een blijvertje!

Melodic Rock