2015-09-20 07:00:00 • 10 min lezen

Operation: Mindcrime – The Key

Operation: Mindcrime – The Key

Label: Frontiers

Eindoordeel: 8/10

Einde aan de strijd

Nu de erg lelijke strijd om de Queensrÿche-naam achter ons ligt en de heren Wilton, Rockenfield en Jackson onder dat handelsmerk mogen doorwerken, heeft gewezen zanger Geoff Tate eieren voor z’n geld gekozen en zijn nieuwe project gedoopt naar het meest succesvolle album van zijn voormalige broodheer. Effectbejag of niet, het is Tate er natuurlijk aan gelegen om in the picture te blijven en nadat hij zijn vorige soloplaat (het abominabel slechte ‘Frequency Unknown’)  van de rechter nog onder de Queensrÿche naam mocht uitbrengen is Operation: Mindcrime de vlag waaronder zijn nieuwste vehikel mag varen, Grootse plannen heeft hij er ook mee. Dit ‘The Key’ is dan ook het eerste deel van wat uiteindelijk een trilogie moet gaan worden terwijl ook ‘Operation: Mindcrime III’ al in de steigers schijnt te staan. Maar laten we ons voor nu richten op het heden en wat Tate en consorten daarvan hebben weten te maken.

Even van je stoel vallen, zeg maar

Eerlijk gezegd waren de verwachtingen aangaande dit werk erg laaggespannen. De samenstelling van de band is vrijwel dezelfde als die van ‘Frequency Unknown’ dus wat zou je daar in hemelsnaam nog voor fatsoenlijks van kunnen verwachten? Tate lijkt echter te hebben geleerd van zijn fouten en als het album opent met ‘Choices’ is uw recensent dan ook wel even aangenaam verrast. En gek genoeg zal hij dat ook blijven, want wat Tate en de zijnen hier muzikaal ten toon spreiden is eigenlijk het beste wat hij, zowel solo als met voormalige bandje, heeft opgeleverd sinds ‘Hear In The Now Frontier’ uit 1997. En in zekere zin is het tevens een voortzetting van het Queensrÿche album ‘Tribe’, alleen dan vele malen meer progressief klinkend door het duidelijk gebruik van toetsen en orkestraties. Prachtig is het nummer ‘Ready To Fly’, maar ook ‘Burn’ en ‘Life Or Death’ zijn om in te lijsten. Alleen in nietszeggende tracks als ‘The Stranger’ en ‘Hearing Voices’ gaat het ensemble plat op haar bek en worden we eraan herinnerd hoe slecht de voorganger van dit album ook alweer was. Maar gelukkig blijft het bij die twee misstappen en pakken Tate en de zijnen de sterk ingezette draad van het begin weer op met het dromerige ‘On Queue’ waarop ook ’s mans saxofoon mag spreken. Tenslotte is de climax, ‘The Fall’, een waardige afsluiter die door z’n meerstemmige vocalen een aangenaam gevoel van dreiging oproept. Een voorbode van wat er ons nog te wachten staat op de volgende twee delen. De dramatische afsluiter van deel 1 van de saga.

Revanche

Het is opvallend hoe sterk Tate zich revancheert hier en hoe breed hij muzikaal uitwaaiert. Alhoewel de aankondigingen beloofden dat dit iets in de klassieke Queensrÿche-stijl zou gaan worden is het juist de kracht van ‘The Key’ dat het deze valkuil vermijdt. Tate zoekt duidelijk de breedte op en de toonsoorten die passen bij het stembereik dat hem heden te dage rest. Ook klinkt de CD alsof het echt door een band gemaakt is in plaats van door een stel huurlingen en dit draagt absoluut bij aan de kracht. Productie en mastering zijn helaas ook deze keer weer beneden alle peil en het klinkt alsof de persoon die ook Toto’s laatste CD zo vakkundig in de mastering om zeep hielp ook hier weer z’n goddelijke gang heeft mogen gaan. Vierendelen, die vent. Dat terzijde is ‘The Key’ eigenlijk alles geworden wat je er nooit van zou hebben verwacht. Tel daarbij op de recent verschenen CD van The Rue (het nieuwe en uitstekende project van voormalig QR-mastermind Chris deGarmo) en de ophanden zijnde release van Queensrÿche zelf en we kunnen niet anders concluderen dan dat dit dure tijden zijn voor de fan. Love him or hate him: Geoff Tate came through. Een dikverdiende acht op de score en een benieuwd uitkijken naar of de man het niveau van ‘The Key’ op de twee volgende delen zal weten vast te houden.

Job done!

Dynamic Range Value: DR7

Eindoordeel: 8/10