2020-07-01 07:00:00 • 2 min lezen

Dreampop / Singer-songwriter
8,5

Orlando Weeks - A Quickening

Na vier albums besloot de Britse band The Maccabees in 2017 de stekker eruit te trekken met een aantal afscheidsconcerten. Frontman Orlando Weeks is nu terug met zijn solodebuut, A Quickening.

Vaderschap
Alles wat ons herinnert aan de sound van de Indierockband uit Londen horen we niet op dit prachtige album. Weeks is inmiddels vader geworden en eigenlijk is A Quickening een soort conceptalbum geworden met als centrale thema het ouderschap. Luister maar eens naar de stemmige, wat dromerige opener ‘Milk Breath’ (“My Son / My Son / So young/ I'm a beginner / You're a beginner
One month to the day
”). De liedjes krijgen een gelaagdheid mee waardoor Weeks een soort van broosheid creëert en zelf kwetsbaar klinkt. Op ‘Blood Sugar’ voegt hij bijvoorbeeld wat stemmen toe en bij de opener is de trompet de troef die hij uitspeelt.

Sereen
A Quickening is een album dat je ook echt als album moet luisteren. We doen de liedjes tekort als we deze afzonderlijk in een of andere playlist zetten. ‘Summer Clothes’ is prachtig uitgerekt met de piano en synths als basis en Weeks past hier en daar een onverwachte versnelling toe. Zo nu en dan ontkom je niet aan het gevoel dat Weeks ook inspiratie heeft opgedaan bij Bon Iver. Luister maar eens naar ‘None Too Tough’, een wat filmisch nummer dat haast sereen klinkt. Weeks klinkt nergens gejaagd, alles is in balans en het album ademt een soort van natuurlijke rust uit. Nummers als ’St Thomas’ en ‘Moon’s Opera’ zijn ogenschijnlijk eenvoudig maar evengoed doeltreffend door op het juiste moment het juiste instrumentarium te gebruiken. Prijsnummer van het album is waarschijnlijk ‘Takes A Village’ dat heerlijk zweeft op pianoklanken en waar Weeks nog maar eens terugblikt naar de slapeloze nachten en beseft dat hij alles over heeft voor zijn pasgeboren kindje. Overigens blijkt na enkele luisterbeurten ook wel dat Weeks een speciale stem heeft met een prachtig en groot bereik. Bij de afsluiter ‘Dream’ laat hij bijvoorbeeld nog maar eens horen dat hij ook de hoge registers makkelijk aan kan.

Zoals al eerder vermeld is A Quickening echt een plaat geworden die je in zijn geheel moet afspelen om de schoonheid echt op te kunnen pakken. Als je eenmaal begonnen met luisteren loop je echt het risico het album niet tussentijds te kunnen stoppen; zo mooi is het door al zijn eenvoud waarbij Weeks’ stem prachtig in balans is met het instrumentarium. Meer dan voldoende interesse gewekt voor ene vervolg. Veel luisterplezier.

Dreampop / Singer-songwriter