OST – Respect

Label: Sony

2021-08-08 07:00:00 • min lezen

Soul
8

OST – Respect

Het is een hele eer wanneer je als zangeres de hoofdrol mag spelen van de jonge Aretha Franklin. Met alle respect Jennifer Hudson weet het goed te vertolken en zoekt naar de kracht van Franklin. De zangeres Franklin overleed op 16 augustus 2018 en dat is dan ook de gepaste datum voor de release om deze Queen of Soul te eren.

Het gaat gelijk op met de box die Franklin’s label uitgeeft. De film Respect vertoont de periode dat ze als kind door de kerk loopt, aansluit bij het gospelkoor en zo haar stem tot een soul kanon weet te brengen.
Voor deze film heeft regisseur Liesl Tommy de keus gemaakt om Jennifer Hudson de rol van Franklin te laten spelen en dat geldt ook dat ze de songs voor haar rekening neemt.  Zo weet ze prima vertolking te geven aan ‘Ac-cent-tch-ate The Positive’, Nat King Cole’s ‘Nature Boy’ met een James Bond sound, het ingetogen pianostuk ‘Never Loved A Man’ en natuurlijk ‘Respect’. De songs kennen een mooie mix waardoor het zelfs verfrissend klinkt. Natuurlijk zullen de mensen altijd de stem van Aretha Franklin in hun hoofd houden, zeker wanneer je de classics ‘Spanish Harlem’, ‘I Say A Little Prayer for You’  en het ‘(You Make Me Feel Like A) Natural Woman’ van Carole King (blonde vrouw in de video).

Het is duidelijk dat de Queen of Soul niet voor niets the Queen is en belangrijk is geweest voor de huidige popmuziek met het accent op de soul. Samen met James Brown hebben ze de wereld soul in de muziek gegeven en dit ver moderniseert. Denk alleen maar aan de swingende ‘Chain of Fools’ en ‘Think!’ waarbij Freedom in alle facetten des levens, het belangrijkste uitgangspunt voor Franklin is geweest. Think about that!

Soul