Brits duo Otzeki verrast met ijzersterk debuut Binary Childhood

2018-04-20 07:00:00 • 3 min lezen

Alternative / Dance / Electronic / Pop
7,5

Otzeki - Binary Childhood

Een verzameling van letters vormt Otzeki, het project van de neven Mike Sharpe (zang, gitaar) en Joel Roberts (toetsen). Met hun eigen vertaling van elektronische muziek brengen zij nu hun debuutalbum Binary Childhood.

Label : Discophorus

Hypnotiserend
De beide Britten (toevallig ook nog elkaars neven) produceren een gevarieerd palet van elektronische muziek. Zo is daar de sferische opener ‘All The Animals’ die ons qua gevoel in de richting van de muziek van Asgeir doet denken maar tegelijkertijd is daar ‘Pay The Tax’ dat weer duidelijke dance-invloeden kent. Een nummer overigens waarmee de band zich in een wat bredere maatschappelijke discussie mengt. Vooral ‘True Love’ is een nummer dat een bepaalde aantrekkingskracht heeft en waarin Sharpe weer het geloof in de mensheid terugkrijgt. Het ruim acht minuten durende nummer dat op een luie beat leunt, heeft iets hypnotiserends.

Falsetachtige stem
Zo is dit wel een boeiend debuut waarbij de heren er in slagen om zonder te veel toeters en bellen een gevarieerd album samen te stellen. Halverwege is daar ineens ‘Are Your For Real’, een mooi ingetogen track terwijl bij het lome ‘Sun Is Rising’ een vleugje soul door de elektronica klinkt en waar Sharpe nog maar eens laat horen ook over een falsetachtige stem te beschikken. ‘Angry Fix’ en ‘Already Dead’ zijn meer dan prima tracks terwijl een nummer als ‘Walk On’ zich weer uitermate leent om door DJ’s gebruikt te worden tijdens een set.

Binary Childhood is een knap en verrassend debuut. Het is een soort van organische elektronische muziek die op aanstekelijke ritmes drijft. Soms is de sfeer somber, soms wat donker maar nooit echt uitgelaten. Verder is het stemgeluid van Mike Sharpe ook verrassend en de combinatie van de ietwat hoge stem en de elektronische sound die je als het ware omarmt werkt simpelweg. Een meer dan verrassend debuut en nu is de nieuwsgierigheid al gewekt naar een opvolger. Veel luisterplezier.

Otzeki live:
21 april, Motel Mozaique, Rotterdam
1 mei Melkweg, Amsterdam