Otzeki - Now Is A Long Time

Label : Akira Records

2021-03-31 07:00:00 • 3 min lezen

Dance / Elektro / Pop
8

Otzeki - Now Is A Long Time

Ze wisten ons met hun debuutalbum Binary Childhood te verrassen. De beide neven Mike Sharp (zang, gitaar) en Joel Roberts (toetsen, keys) alias Otzeki zijn terug met hun nieuwe album Now Is A Long Time.

Trip-Hop
De beide heren hebben de lijn van hun verdienstelijke debuut doorgetrokken en ook op Now Is A Long Time horen we die minimalistische, industriële sound met volop Trip-Hop invloeden. Soms horen we een wat Lo-Fi achtig karakter, hier en daar begeven we ons in de duisternis maar het is altijd de wat iele stem van Sharp die verlichting brengt. Meteen bij de opener wordt duidelijk welke richting de uit Londen afkomstige neven op gaan; superstrakke beats omgeven met minimalistische Electro schreeuwen je als het ware naar de dansvloer waarbij de haast hypnotiserende ritmes van ‘Shy Too Shy’ je de nacht door kunnen helpen. ‘Sweet Sunshine’ kent wat Oosterse klanken waardoor het wat mysterieus karakter meekrijgt en met het spannende en diffuus klinkende ‘Another Son’ noemen we een van de hoogtepunten.

Falset stem
Zo blijft het een bijzondere samenwerking daar in Londen. Roberts die onnavolgbare ritmische beats produceert waarbij Sharp met zijn haast falset-achtige stem de verhalen bij kleurt. Nummers als ‘Now Views’, ‘Remember’ en ‘Max Wells Demon’, zijn strakke Trip-Hop tracks maar het duo weet ons zo nu en dan binnen dat spectrum van Electro toch te verrassen. Het ijzersterke ‘Used To Wonder’ waar Sharp een ander stemgeluid laat horen en de beats wat vetter worden aangezet is zo’n track maar we kunnen ook het wat complexe  ‘Emotional Retail’ als voorbeeld noemen. En met ‘Unthunk’ noemen we misschien wel de meest catchy track op het album. Wat de heren ook produceren, het is allemaal dansbaar en een nummers als ‘Leave Yourself Alone’ en ‘Familiar Feeling’ zorgen dat je in elke underground club de nacht makkelijk op de dansvloer door gaat komen. De ruim zes minuten durende afsluitende track ‘Fading Up’, één van de beste tracks, is nog een schoolvoorbeeld hoe je een hypnotiserende, tranceachtige Trip-Hop track produceert.

Now Is A Long Time is absoluut geen doorsnee album en neemt je als luisteraar mee op een ontdekkingstocht in de denkwereld van de beide Londenaren. Een tip om het album ook een keer met een koptelefoon te luisteren om de dynamiek goed te ervaren. Het is een album dat Trip-Hop als fundament kent maar de beide heren weten om die kern de nodige ruimtes te ontdekken in dat brede spectrum van Electro. Veel luisterplezier.

Dance / Elektro / Pop