Derde album toont de nieuw ingeslagen weg van de Canadese band Ought

2018-02-24 07:00:00 • 3 min lezen

Indie / Pop / Rock
7,5

Ought - Room Inside The World

De Canadese post-punk formatie Ought heeft inmiddels een transformatie doorstaan. Bewust of onbewust, maar mede ingegeven door het solo uitstapje van frontman Tim Darcy, is het geluid van de band de afgelopen jaren getransformeerd en verder uitgebalanceerd.

Label : Merge Records / Konkurrent

“Best New Music”
Het viertal Tim Darcy (gitaar, zang), Matt May (Keys), Ben Stidworthy (basgitaar) en Tim Keen (drums), vond elkaar in 2011 in Montreal. In 2012 was daar het debuut-EP en daarna volgde een platencontract bij het label Constellation Records. Twee jaar later was daar het eerste volwaardige album More Than Any Other Day dat erg goede kritieken kreeg en door Pitchfork zelfs op het lijstje van Best New Music werd geplaatst. Na een tweede album was daar het solo-uitstapje van frontman Darcy dat resulteerde in het album Saturday Night en ook de andere bandleden werkten mee aan andere projecten. Het was dan ook niet meer dan logisch dat er een voedzame bodem was gelegd toen de heren aan hun nieuwe album Room Inside The World begonnen.

Onvoorspelbaar
De band kent met opener ‘Into The Sea’ een sterke start, waar drummer Tom Keen zijn stempel drukt. Ook door de wat Noise-achtige gitaren krijgt het nummer een intens karakter. Bij ‘Disgraced In America’ is vooral de onvoorspelbaarheid kenmerkend door de tempowisselingen waarbij het nummer vanuit luwten omhoog wordt gestuwd. De inmiddels vooruitgesnelde leadsingle ‘These 3 Things’ is lekker uptempo maar ontbeert het rock-gehalte waarvoor de band doorgaans zo garant staat. Dat doet overigens niets aan de kwaliteit af want het New-Wave achtige nummer heeft absolute houdbaarheidswaarde. Al luisterend is het verder opvallend maar wel verklaarbaar dat de synths wat meer op de voorgrond komen.

Een nieuwe benadering
Centraal geposteerd staat het ruim vijf minuten durende ‘Desire’, een midtempo nummer waar Darcy vocaal het beste uit zichzelf haalt en dat de nodige verrassende elementen kent zoals een saxofoon en zelfs de medewerking van Choir Choir Choir. Ook ‘Brief Shield’ is zo’n nummer dat de nieuwe benadering van Ought duidelijk weergeeft; een rustig, haast psychedelisch nummer met wat prikkende, voortkabbelende gitaren. Ook ‘Take Everything’ kent een wat aarzelend begin maar na een kleine twee minuten wordt er bijgeschakeld en zorgen o.a. de gitaren voor een wat stevigere sound. Afsluiter Alice is dé track waarbij de band uit zijn comfortzone stapt. Het ietwat bezwerende, meditatieve nummer is beïnvloed door Alice Coltrane, muzikante en tweede echtgenote van Darcy.

Ought heeft het Post-punk tijdperk achter zich gelaten en zich verder ontwikkelt. Wat meer toegankelijk maar nog steeds met de nodige bravoure maar wel met wat meer gevoel en ingetogenheid. Het album zit goed in elkaar en al luisterend naar de teksten kun je niet anders concluderen dat daar meer dan voldoende ruimte in zit voor diverse interpretaties. Room Inside The World is een nieuw hoofdstuk in de ontdekkingstocht die deze vier Canadezen met elkaar zijn aangegaan. Veel luisterplezier.

Ought Live:
7 mei : Paradiso, Amsterdam

Indie / Pop / Rock