2014-10-04 07:00:00 • 11 min lezen

Ozark Henry - Stay Gold

Label :Sony Music Eindoordeel : 7,5

Ruim een jaar na de eerste release is daar nu de wereldwijde release van Stay Gold, het inmiddels zevende album van Pieter Goddaer uit België, de man die we echter beter kennen onder de naam Ozark Henry.

Ongekend succes in Italië Vooral het ongekende succes van ‘I’m Your Sacrifice’ in Italië zal ongetwijfeld van invloed zijn geweest om dit album nogmaals uit te brengen maar dan op veel grotere schaal. Vorig jaar, om precies te zijn op 19 april zag Stay Gold voor de eerste keer het daglicht met een release in België.

De keuze om ‘I’m Your Sacrifice’ (nr. 2 hitnotering in België) als single te kiezen was een goede. Een lekker catchy, poppy nummer dat eigenlijk ook het enige is in zijn soort. Onmiskenbaar van grote invloed op de hitgevoeligheid is natuurlijk ook de prachtige vrouwenstem van Amarylis Uitterlinden waarmee Goddaer dus deze grote hit scoorde. Hiermee hebben we meteen ook het meest toegankelijke nummer te pakken. Op dit album heeft Goddaer weer het heft in handen en heeft zelf alles geschreven. De samenwerking met Amarylis is opvallend want haar stem is op bijna alle nummers terug te horen en die combinatie bepaald mede de sfeer op dit album.

Groot contrast met vorig werk Het vorige album van Goddaer, ‘Hvelreki’, was een grote hit maar het DNA van Goddaer was dus veel minder aanwezig. Dat hij zijn eigen stempel weer geheel drukt is absoluut te horen. Dromerige, eigengereide melodieën waarbij de soms engelachtige stem van Amarylis perfect in past. Mooi voorbeeld hiervan is het duet ‘It Was A Queer Sultry Summer’, dat in een eindeloze diepte lijkt weg te zakken. Opener ‘Deep’ is spannend, ongrijpbaar met allerlei samples en laagjes en ook ‘Plaudite Amici Comedia Finita Est’ is een lekker uptempo nummer. Toch krijg je het gevoel dat Goddaer wat inspiratie miste vanwege het feit dat hij alles zelf heeft geschreven, want twee instrumentale nummers op een totaal van tien is wellicht wat veel. Ook bij het bijna zeven minuten durende ‘Stay Gold, Ponyboy, Stay Gold, krijg je het gevoel dat Goddaer niet zo goed weet hoe het nummer moet eindigen.

Alleskunner Goddaer levert met Stay Gold een album af dat helemaal van hem is. Het is een album met mooie, dromerige popmuziek die vooral op elektronica is gestoeld. Het contrast met succesalbum Hvelreki is groot, zoniet onoverbrugbaar. Toch ga je het album na een aantal keren steeds meer waarderen en ontdek je de diverse laagjes die wellicht op het eerste gezicht niet echt hoorbaar zijn. Naast de reguliere uitgave is er ook nog een dubbel-cd met nog enkele radio-edits en wat instrumentale versies. Voor de fan een must have, voor de muziekliefhebber zal het reguliere schijfje voldoende zijn. Veel luisterplezier.