2015-05-10 07:00:00 • 5 min lezen

Ozric Tentacles - Technicians Of The Sacred

Ozric Tentacles – Technicians Of The Sacred

Label: Madfish

Eindoordeel: 6/10

Race Auto’s

In de ruim 30 jaar dat dit Britse gezelschap inmiddels bestaat heeft ze al de nodige albums afgeleverd. Dit nieuwste, ‘Technicians Of The Sacred’ is echter de eerste dubbelaar sinds het klassieke album ‘Erpland’ uit 1990. Dat is overigens geen voorbode voor hetgeen hier gebracht wordt, want de Ozrics zijn al lang geleden opgehouden vernieuwend te zijn. De laatste paar albums volgden het patroon van lang-uitgesponnen, instrumentale jams op het snijvlak tussen dance, prog, psychedelia, ambient en new age en ook dit nieuwe werk vormt daarop geen uitzondering. Om heel eerlijk te zijn: je hebt dit allemaal al eens gehoord. Tenminste: als je een beetje bekend bent met de discografie van Ozric Tentacles. Dit is eerder muziek voor een documentaire over race auto’s dan dat het een geestverruimende trip is. Meer muzak dan muziek. En ook eigenlijk een beetje te veel te laat. Want waar OT in het verleden een grensverleggende band was zitten de paaltjes inmiddels muurvast langs de grensposten verankerd.

Veiligheid

Zo komen en gaan de composities zonder ook maar iets van een stevige indruk achter te laten. Nergens op een onprettige manier maar steevast op een wat gezichtsloze manier. Hier een dubbelaar van te maken is dan ook veel te veel van het goede en een behoorlijk stevige zit voor de luisteraar. Alleen een track als ‘Epiphlioy’ onderscheidt zich op een prettige manier omdat hier wordt geëxperimenteerd met Noord-Afrikaanse toonladders en arrangementen waardoor de band voor even de veiligheid verlaat en weer iets van haar pioniersmentaliteit laat zien. Ook de zalige afsluiter 'Zenlike Creature' roept weer iets op van de gloriedagen van weleer. Meer van dit soort tracks waren erg welkom geweest en blijkbaar ook nog steeds binnen handbereik van de mannen. Maar helaas zoekt het album, behoudens deze nummers, veelal de anonimiteit, al moet wel gezegd worden dat deze anonimiteit van een iets hoger niveau is in de songs van de tweede helft van het album dan op die van de songs uit de eerste helft.

Lauweren

Het is duidelijk dat een band als Ozric Tentacles aan niemand meer iets te bewijzen heeft en dat geldt blijkbaar ook voor henzelf. ‘Technicians Of The Sacred’ is daardoor eerder een teken van leven geworden dan een daadwerkelijke, waardevolle aanvulling aan de discografie van de heren. ‘Op je lauweren rusten’ heet dat. En, ach, weet je: na 30 jaar in het vak (waarvan de eerste tien redelijk revolutionair waren) mag dat ook wel. Verplichte aanschaf voor de fans dus weer. Andere nieuwsgierigen verwijs ik graag naar het album ‘Spirals In Hyperspace’ van  deze band. Uit een tijd dat de sky nog de limit was en de groep heer en meester was in het genre dat ze zelf min of meer heeft uitgevonden. Het enige dat op TOTS wordt uitgevonden is het wiel. Opnieuw, wel te verstaan.

Eindoordeel: 6/10