2016-12-22 07:00:00 • 11 min lezen

Paal Flaata – Come Tomorrow (Songs of Townes Van Zandt)

Paal Flaata – Come Tomorrow (Songs of Townes Van Zandt) Label: Blue Moon Rec. Eindoordeel: 8

De Noorse zanger Flaata heeft inmiddels een aardige collectie opgebouwd met coveralbums die gelinkt zijn aan een schrijver. Enkele jaren geleden verscheen er een album ter ere van Chip Taylor (Wait By The Fire) en twee jaar geleden verscheen Bless Us All, songs of Mickey Newbury. Een singer songwriter die zijn credits verdient en vele country artiesten (Johnny Cash, Joan Baez, Ray Charles, Roy Orbison etc) zijn nummers opnamen.

Door hier naar te luisteren is het een korte stap om over te gaan naar Townes van Zandt. De melancholisch en poetische teksten geven het drama van het leven weer. Het was een man die de eenvoud van het leven kende tot hij in 1997 overleed. Hoewel hij vanaf 1965 zijn liedjes maakt met o.a. Guy Clark, weet hij maar moeilijk door te breken. Wanneer Emmylou Harris en Willie Nelson zijn songs gebruikten werd Van Zandt in de schijnwerpers gezet. Toch bleef hij een sober leven lijden en wellicht door het drankgebruik dat hij niet uit deze situatie kon komen. Half jaren 90 werd Van Zandt benaderd door Sonic Youth drummer Steve Shelley om een album op te nemen. Eenmaal thuis valt Van Zandt op 20 december van de trap en breekt zijn heup. Hij komt met terug met kerst. Om de delirium tegen te gaan, neemt hij de alcohol en het einde van het jaar te vieren nam hij er een jointje bij. Om beter te slapen nog wat tabletten en op 1 januari overleed Van Zandt, net als zijn held Hank Williams… Met dit album weet de voormalige zanger van Midnight Choir op een waardige manier Townes Van Zandt te eren en komt de drang weer naar boven om de Townes Van Zandt albums weer uit de kast te halen.