Nieuw album voor Zweedse rockformatie Palace

Label : Frontiers

2019-01-20 07:00:00 • 3 min lezen

Rock
8

Palace - Binary Music

Binary Music is het tweede album van Palace, de Zweedse rockband. Wederom weet de inspirator achter Palace, de zanger en multi-instrumentalist weer een tiental rock songs te produceren die herinneringen oproepen naar de AOR-sound uit de jaren ’80 met bands als Bonjovi als voorbeeld.

Instrumentaal en vocaal in evenwicht
Het album opent met de titeltrack en meteen is de herinnering aan die eerder genoemde periode herkenbaar. Sterke synths openen het nummer dat vervolgens opgebouwd wordt naar een “melodic” rocksong waarbij Palace vocaal ook in positieve zijn stempel drukt. Nummers als ‘Promised Land’ en ‘Tears Of Gaia’ kennen een soortgelijke opbouw met de instrumenten wat op de achtergrond bij de vocale stukken van Palace en v.v. De tempowisselingen en “bridges” zorgen voor de juiste balans van de tracks. Opvallend is ‘Queen Of The Proms’, een nummer dat qua sound lijkt op het geluid uit de beginperiode van Queen en misschien wel het meest popachtige karakter heeft. ‘Julia’ is daarentegen hét nummer met een verrassende opening maar al snel het karakter van een rocknummer krijgt dat uitermate geschikt is om in grote stadions live te spelen. Ook op dit tweede album mag een ballad niet ontbreken en die presenteert Palace ons met ‘Who’s Counting Who’ en ook hier blijft de frontman vocaal makkelijk overeind.

Binary Music is meer dan een prima rockalbum geworden. Iedereen kan zich nog wel een beeld vormen bij de melodische rock uit de jaren ’80 waarmee menig stadion werd gevuld. Die lijn wordt op een eigentijdse wijze voortgezet op Binary Music. Voor alle liefhebbers van dit genre een must-have maar dit rockalbum is geschikt voor een zeer breed publiek. Veel luisterplezier.

Rock