2018-10-01 07:00:00 • 3 min lezen

Indie / Pop
7,5

Pale Waves - My Mind Makes Noises

Het debuutalbum van Pale Waves is er eindelijk. Nadat de goed geregisseerde marketingmachine al meer dan een handvol de ether in had gezonden is daar nu eindelijk My Mind Makes Noises.

Duidelijke ‘80’s sound
De afgelopen maanden hadden we al aan het geluid van deze Britse formatie kunnen wennen. Stop een mengelmoes van 80’s bands als Duran Duran, The Cure, Joy Division en andere synthpop in een blender en het eindresultaat is deze slimme, aansprekende Electro/Indie-pop uit Manchester, met Heather Baron-Gracie als frontvrouw. Eerder dit jaar was daar al de EP All The Things I Never Said en nu is daar het eerste volwaardige album met maar liefst 14 tracks!

Persoonlijk en innemende afsluiter
De opener ‘Eighteen’ is meteen richtingbepalend en was al één van de hits van Pale Waves in het land van de Rijzende Zon. Een zeer catchy nummer, slimme riffs en een strakke beat en daarover heen die prima stem van Heather. Tekstueel is het niet allemaal even sterk en blijft de band steken bij thema’s als liefde en de gebroken variant. Nummers als ‘There’s A Honey’, ‘One More Time’, ‘Televison Romance’ en titelsong ‘Noises’ bevinden zich allemaal in hetzelfde spectrum en de nuances moeten voor het verschil zorgen. Iets genuanceerder is ‘She’, een welkom rustpunt halverwege het album dat voor de nodige mystiek zorgt en waarbij Heather laat horen vocaal écht wat in huis te hebben. Bij ‘Drive’ is er vervolgens weer een vette beat die het geheel dansbaar maakt, iets wat de band bij ‘Red’ verder perfectioneert en waarbij de intensiteit wordt opgevoerd. Maar het hoogtepunt is absoluut het prachtige ‘Karl’ waar Heather verteld over de broer zie ze op jonge leeftijd heeft verloren. (“was fourteen / My brother was twenty / When my dad sat me down / And told me you'd left me / I never listened when they called you crazy / I see so much of you in me lately / I wrote a song for you”).

Behalve het prachtig innemende en persoonlijke ‘Karl’ is My Mind Makes Noises vooral een album van toegankelijke, radiovriendelijke Indiepop. De band heeft absoluut mogelijkheden om verder uit te groeien en zich te ontwikkelen. Voor dit album is het een gemiste kans om niet meer nummers te brengen met het karakter van ‘Karl’, maar het kan ook als zelfbescherming voor nu gelden. Kortom, een prima debuut en nu al nieuwsgierig naar het vervolg. Veel luisterplezier.

Pale Waves live:

11 oktober : Sugar Factory, Amsterdam

Indie / Pop