2014-05-08 07:00:00 • 5 min lezen

Paolo Nutini @ Pinkpop 2014

Pinkpop staat weer voor de deur en vele mensen nemen de weg richting Landgraaf. Natuurlijk zijn de klappers van het festival ruimschoots bekend. Rolling Stones en Metallica behoeven geen uitleg meer. Vandaar dat we de maand Mei allerlei bands de revue laten passeren die de festivalpodia van Pinkpop betreden. Tips, bands die je niet mag missen. Van deze bands zetten we hun recente album nog even in de schijnwerpers.

Paolo Nutini – Caustic Love Label: Warner Eindoordeel: 9

Pinkpop dag 2 3fm Stage 18.00 u.

Als we Paolo Nutini in één woord zouden moeten omschrijven zou dat zijn: divers. Nu Paolo met zijn derde album komt is het wel erg duidelijk dat deze artiest veel kan op muzikaal gebied; ieder album draagt een ander genre en soms zelfs ieder nummer. De verschil in stijl maakt deze artiest dan ook erg interessant. Zijn eerste album 'These Streets' gaat richting pop, het tweede album 'Sunny Side Up' lijkt meer op rock en 'Caustic Love' doet denken aan funk. Niet alleen de muziekstijl is anders, maar je zou bijna kunnen zeggen dat er op het eerste album door een andere artiest gezongen wordt dan wat we tegenwoordig gewend zijn van hem.

Zijn vorige album 'Sunny Side Up' behoort tot één van zijn albums. Met het album “Caustic Love” overtreft Paolo zich zelf. Het is prachtige aan dit album is dat er zo’n diversiteit van muziek staat en toch nog goed op elkaar aansluit.

Deze tijd van het jaar komen er vaak nieuwe albums uit van grootse artiesten, Paolo valt gelukkig ook in deze categorie en mogen we deze zomerdagen genieten van de prachtige nummers die op dit album staan. Het album schotelt ons heerlijke luistermuziek voor maar ook muziek die niets tekort zal schieten in gezelschap. De vele lagen van de nummers op zowel muzikaal gebied als zang zal naar mijn verwachting ook veel mensen aanspreken, misschien wordt dit wel de doorbraak voor Paolo Nutini verder dan West-Europa.

Een prachtig album van Paolo Nutini en hopelijk mogen we nog veel horen van deze diverse en muzikale singer-songwriter, ook een goed moment van release met de zonnige dagen voor de deur. Dit album mag om al deze redenen niet ontbreken in de verzameling van de moderne muziekliefhebber.