2016-11-11 07:00:00 • 12 min lezen

Parekh & Singh - Ocean

Label : Peace Frog Records Eindoordeel : 8

Zelf grappen ze er wel eens over dat hun naam meer lijkt op die van een advocatenkantoor dan van een muzikaal duo. Toch moeten we Parekh & Singh evengoed serieus gaan nemen. Ocean is hun debuut dat vol staat met dromerige gitaarpop.

Aangename, haast Brits aandoende, gitaarpop De beide heren zijn afkomstig uit Kolkata (Calcutta), India en waren tot voor kort echt onbekend buiten de landsgrenzen. Nischay Parekh neemt de vocalen voor zijn rekening, speelt gitaar en keys. Zijn muzikale evenknie is Jivraj Singh die vooral voor de drums, de percussie en de samples zorgt. Samen hebben ze op één of andere manier de sleutel gevonden voor ontspannen, aanstekelijke popmuziek. Bij het luisteren van de opener ‘I Love You Baby, I Love You Doll’ wordt duidelijk dat we hier geen bombastisch, energiek album hoeven te verwachten. Het akoestische nummer met hier en daar wat folk-invloeden wordt smaakvol neergezet en meteen wordt duidelijk dat de boterzachte stem van Parekh wel heel prettig weg luistert. In een iets hogere versnelling wordt ‘Newbury Street’ neergezet, één van de beste nummers van dit album en een nummer dat me aan de sfeer van ‘Mr. Blue’ van René Klijn doet terugdenken; lekkere, dromerige gitaarpop op een smaakvolle melodie.

De (nacht)krekels zorgen voor het achtergrondgeluid Beide heren geven aan dat ze thuis toch wel zijn omgeven met Westerse artiesten als Elvis, Stevie Wonder, Los Lonely Boys en anderen. Nummers als ‘Me & You’ en het erg opgewekte ‘Panda’ zijn lekkere, melodieuze gitaarpopliedjes die toch genoeg variatie bieden. ‘Hill’ is het eerste “buitenbeentje”; met een strakke drumbeat als basis en wat samples en zelfs een stukje gesproken tekst is dit nummer met amper twee minuten speeltijd eigenlijk te kort. Bij ‘Secrets’ heb ik voor de eerste keer het gevoelt iets van India mee te krijgen; het alsof er een nachtopname is gemaakt waarbij de krekels en insecten de percussie verzorgen. Bij het laatste deel van het album pakt het tweetal weer terug naar die melodieuze, dromerige popmuziek waarbij ‘Philosophize’ en de titelsong wel erg smaakvol klinken; melodie, arrangement, vocalen, het klopt allemaal.

Eindoordeel Eerlijk is eerlijk. Deze recensent was sceptisch toen hij dit album ging beluisteren; zou het een muzikale variant van Bollywood zijn of een schijfje vol met traditionele muziek inclusief daphla? Niets is echter minder waar want deze twee heren die zich strak in een kleurrijk pak presenteren, weten hoe je eigentijdse “dreampop” met folk invloeden moet maken die absoluut westers klinkt. Het schijfje gaat vergezeld van een mooi boekje met alle songteksten waarmee het totale plaatje compleet is. Misschien wel één van de muzikale verrassingen van 2016 al is het natuurlijk niet allemaal vernieuwend wat dit duo laat horen. Veel luisterplezier.