Paris Jackson - Wilted

Label : Republic Records

2020-11-18 07:00:00 • 3 min lezen

Dreampop / Folk / Pop
8

Paris Jackson - Wilted

De keuze om als dochter van dé Michael Jackson een muziekcarrière te starten moet haast wel een duivels dilemma zijn. Is het een zegen of juist een vloek? We maakten kennis met haar via de EP van Soundflowers maar nu is de 22-jarige Paris Jackson toe aan haar debuutalbum Wilted dat erg volwassen klinkt.

Manchester Orchestra
Bij de eerste tonen van opener ‘Collide’ wordt duidelijk dat Paris een totaal andere muzikale richting kiest dan haar vader. Het is een haast Folk-achtig nummer met atmosferische synths op de achtergrond maar verder wordt het gedragen door de mooie stem van Paris en de akoestische gitaar. De licht mistroostige denkbeeldige deken die over het nummer hangt doet de rest. Vervolgens is daar het iets meer uptempo ‘Undone’ en al snel wordt het resultaat van de samenwerking met Andy Hull en Robert McDowell van Machester Orchestra duidelijk. Langgerekte melodie- en zanglijnen à la Lana Del Rey, alom aanwezige elektrische én akoestische gitaren die gaandeweg de nummers uitdoven en de vaak echoënde backing vocals zorgen voor de nodige mystiek. Luister maar eens naar het dromerige ‘Cosmic’ of het haast etherische ‘Dead Sea’ waar we haar “Leave my body or take my soul” horen zingen want dit debuutalbum krijgt best een ‘volwassen lading mee ondanks dat Paris voor haar teksten geen literatuurprijs zal winnen. En in niets is die strakke R&B, de Motownsound of zelfs Disco waarmee vader succes had te herkennen want Paris kiest (volkomen terecht maar evengoed dapper) haar eigen weg.

Break-up song
Het fraaie ‘Let Down’ staat centraal op het album geposteerd en niet zonder reden. Het is waarschijnlijk het prijsnummer van het album; vanuit een akoestische setting wordt het nummer knap opgebouwd en het is eenvoudig om de invloed van de muziek uit Coldplay te herkennen. Vervolgens wordt bij ‘Eyelids’ de akoestische gitaar vervangen door piano en krijgen we een prachtig innemend duet met Andy Hull van M.O.. Zo bijt Paris zich vast in die rustige, wat mysterieuze dromerige sfeer waar steeds een ander instrumentarium naast haar aangename, warme stem op de voorgrond wordt geplaatst. Zelf noemt ze haar muziek ‘Alt-Folk’, daar kunnen we als luisteraar best wat mee. ‘Scorpio Rising’, ‘Repair’ en de meest opgewekte track én afsluiter ‘Another Spring’ luisteren makkelijk weg maar het is toch wel de titelsong die alle aandacht naar zich toe trekt; een Breakup-song met een mooie metafoor in de titel (‘Wilted betekent vrij vertaald ‘verwelkt’) die ondanks de heldere stem van Paris toch een onheilspellende ondertoon mee krijgt.

In een interview gaf Paris onlangs aan dat ze Wilted als een soort concept album beschouwd met veel liedjes die autobiografisch zijn en verder: “But, you know, the next projects I work on, I don't plan on sticking with the same sound. I want to explore. I want to experiment. I want to, you know, check out different layers, different textures. I'm really still on that journey of discovery.”. Toch zou het helemaal niet vervelend zijn om een volgende plaat in een soortgelijke sfeer te maken want Wilted is voor deze recensent misschien wel één van de verrassingen zo tegen het einde van 2020. Vooral met de wetenschap dat dit het debuutalbum is van de dochter van dé Michael Jackson. Veel luisterplezier.

Dreampop / Folk / Pop