Parker Millsap - Be Here Instead

Label : Okrahoma Records

2021-06-07 07:00:00 • 3 min lezen

70's sound / Blues / Folk / Rock / Singer-songwriter / Soul
8,5

Parker Milssap - Be Here Instead

De Amerikaanse singer/songwriter en multi-instrumentalist Millsap Paker levert met Be Here Instead zijn vijfde album af. In 2014 werd hij al door de Americana Music Association's tot Emerging Artists of the Year uitgeroepen en nog steeds is hij niet klaar met zijn muzikale ontwikkeling.

Jaren ‘70
De eerste single die uitkwam was ‘The Real Thing’ en bevestigde wederom het talent van Millsap waarbij de akoestische gitaarriffs heel mooi kleuren bij zijn stem en het nummer door de tempowisselingen lekker vaart krijgt. Maar zoals al gezegd leren we op Be Here Instead een nieuwe Millsap kennen. Op sommige momenten lijkt hij terug te keren naar de jaren ’70 zoals bij de opener ‘Rolling’ en het soulvolle en wat psychedelische ‘Vulnerable’ dat hij schreef toen hij net getrouwd was. Met enkele hele simpele zinnetjes geeft hij de kern van zijn liefde weer (“it’s never really worth it to try to be tough”).

Experimenteler pad
Zo wordt al snel duidelijk dat hij die wat Folkachtige sound achter zich heeft gelaten en we wisten natuurlijk al dat hij zo’n beetje alle stijlen aan kan; van Rock naar Americana en via Country en Blues naar Folk. Zo tikt hij zelfs een beetje de Blues aan bij ‘It Was You’ met prima gitaarspel en gooit hij bij de wat gruizig klinkende rocker ‘Dammit’ zelfs alle schroom van zich af en horen we een Millsap zoals we dat nog niet eerder deden. Dat zijn stem zich ook prima leent voor wat soulachtige nummers hadden we al bij ‘Vulnerable’ erkend maar bij de mooie en gevoelige soulballad ‘Empty’ laat hij horen dat deze stijl hem ook echt prima past. Ook ‘Passing Through’, een mooie soulballad met een vleugje blues, hoort in dit rijtje. Maar op Be Here Instead begeeft hij zich ook op een wat meer experimenteler pad zoals bij het synthesizers gebouwde ‘Now, Here’. Die synthesizers komen ook weer terug bij ‘In Your Eyes’, waarbij we de jaren ’80 invloeden duidelijk herkennen en voor deze recensent tot één van de favoriete nummers van het album behoort. Met het uiterst dansbare en lichtvoetige ‘Always’ laat hij wederom een kant horen die we nog niet kenden. Dat hij nog steeds terug kan schakelen naar het geluid dat op eerdere albums zo toonaangevend was blijkt wel uit het kleine, akoestische luisterliedje ‘In Between’.

Met Be Here Instead zet Parker Millsap de volgende stap in zijn muzikale carrière en waarschijnlijk is dit album zijn meest uitdagende tot op heden. Hij bewijst wederom een goede singer/songriter te zijn die moeiteloos van stijlen combineert en daarmee ook de stemming anders kan laten aanvoelen. Een meer dan prima album waarmee de Amerikaan hoopt eindelijk een breder publiek aan te kunnen spreken. Veel luisterplezier.