DOOR ANNEKE RUYS
2016-06-27 07:00:00 • 6 min lezen

Parkpop viert grootse 36e editie

Het Parkpop Festival in het Haagse Zuiderpark vierde op 26 juni alweer haar 36e verjaardag. Tijd voor een gezellig feestje in de open lucht met mooie optredens, voor elk wat wils. Parkpop is het grootste, gratis toegankelijke festival van Nederland. Met ieder jaar weer een aantal grote nationale- en internationale artiesten op meer dan drie podia. Dit jaar waren er vele leuke acts waaronder meer Jett Rebel, Marky Ramone en zijn nieuwe band Blitzkrieg, K's Choice, John Coffey, Typhoon, Kraaien, Billy Ocean en John Coffey.

Billy Ocean mocht het festival afsluiten en liet alle hits uit de 80's en 90's horen. Dat betekende voor de aanwezigen luidkeels meezingen met nostalgische klanken. Daarvoor liet de Haagse Jett Rebel zien waarom hij tot de meest veelbelovende artiesten van de laatste tijd behoort. Met een gelikte show ontpopt het multitalent zich wederom tot een intrigerend talent wat voortdurend alle grenzen opzoekt. Ook Haags zijn de Kraaien. Overal waar de rappers optreden zorgen zij voor een feestje op het podium. Een van de special guests was ditmaal Rinus Gerritsen van Golden Earring. Typhoon is bezig met een triomftocht door Nederland. Overal waar de Zwolse rapper met zijn gevold verschijnt is het een groot feest. Typhoon is een echt podiumbeest die met volle teugen van zijn optredens geniet. K's Choice is op herhaling op Parkpop. Vorig jaar was de Belgische formatie ook van de partij en ook ditmaal wisten zij te imponeren met hun stevige poprock sound. Marky Ramone is de aanjager van de legendarische The Ramones. Ditmaal was hij op Parkpop met zijn nieuwe band Blitzkrieg. Dat klonk als vanouds, vooral omdat de band de grote Ramones-hits de revue lieten passeren. Grote verrassing van parkpop 2016 is Reverend Peyton's Big Damn Band. Met pompende ritmes, gedreven skills en veel enthousiasme weten zij het Parkpop publiek te verleiden tot meeklappen, stampen en zingen. Het enthousiasme slaat over en iedereen is in de ban van het drietal uit het zuiden van de VS.

Verslag: Anneke Ruys

Fotografie: Loes van der Kraats