Nieuw album voor Part Time roept nostalgie op

Label : Tough Love Records

2018-12-25 07:00:00 • 3 min lezen

Pop
7,5

Part Time - Spell#6

David Loca maakt al jaren muziek. Onder de naam Part Time bracht de in Los Angeles woonachtige muzikant al een aantal albums uit maar we kennen hem wellicht ook als David Speck en in combinatie met bands als The Dazzling Solomon Band en Time Flys. Voor dit nieuwste album Spell#6 koos de Amerikaan voor een andere benadering en nam het album op in een heuse muziekstudio in plaats van een kamertje drie hoog achter.

Hebben we dit allemaal ooit al eens gehoord?
Vanaf de eerste nooit van dit alweer zesde album heb je het gevoel het allemaal al eens gehoord te hebben. Anders gezegd, is Spell #6 inderdaad in 2018 uitgebracht? Het antwoord is natuurlijk ja maar Loca weet gewoon het gevoel van weleer weer te reproduceren. De eerste associatie met vervlogen tijden is de opener ‘Before You Fall Apart’ waarbij de associatie van Lloyd Coles’ ‘Rattlesnake’ voorbij komt. En er wordt op dit album vaker een herinnering aan prachtige popsongs opgeroepen, want bij het romantisch en intiem klinkende ‘It’s Alright With Me’ is het niet mogelijk om de parallel naar ‘Don’t Dream It’s Over’ van Crowded House niet te trekken.

Andere tijdsgeest
De titelsong doet wat melancholisch aan, mede ingegeven door de wat Lo-FI achtige sound en de langgerekte vocalen van Loca. Overigens kwam dit album mede tot stand door de medewerking van diverse namen waaronder ook Ariel Pink. ‘Hide’ en ‘Shatterd Love’ zijn luchtige, dansbare synthpopnummers geworden in de tijdsgeest van de 80’s en met het midtempo ‘I Can Treat You Better’ hebben we misschien wel de beste track van het album te pakken; een wat zwoel nummer dat als basis een soepele melodie heeft en waarbij de backing vocals, de saxofoon en wat samples voor de spreekwoordelijke kers op de taart zorgen. De twee bonustracks passen overigens perfect in de gecreëerde muzikale wereld van Loca.

Spell#6 is natuurlijk geen plaat met vernieuwende popliedjes. Alles wat we horen hebben we de laatste decennia al eens ergens of van iemand gehoord. Maar is dat niet zo vaak het geval? De tien liedjes roepen een soort van nostalgisch gevoel op en dat kan toch ook weer verfrissend en prettig zijn? Kortom, een fijne luisterplaat. Veel luisterplezier.

Pop