Tiende album van Singer/songwriter Passenger

Label : Cooking Vinyl

2018-09-01 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Singer-songwriter
8

Passenger - Runaway

Vandaag was de release van het tiende album van de Britse singer/songwriter Mike Rosenberg die wij beter kennen als Passenger. Voor dit album liet Rosenberg zich inspireren door de weidse landschappen van de VS, een land dat hij als kind regelmatig bezocht en waar hij nog steeds een fascinatie voor heeft. Runaway is de opvolger van het zeer succesvolle album Young As The Morning, Old As The Sea uit 2016.

Bonus-CD
Albumopener 'Hell Or High Water' heeft inmiddels enkele miljoenen views op Youtube en brengt dat wat we van Rosenberg kennen; een prachtig vloeiend klinkende melodielijn, de wat nasale stem en een rijk instrumentarium waar dit keer subtiel de banjo wat op de voorgrond wordt geschoven. Vervolgens is daar ‘Why Can’t I Change’, een ideale track voor een roadtrip waarbij je tijdens die oneindige vergezichten in de VS eens heerlijk naar jezelf kijkt (“Why can't I change after all these years? / Why can't I change my ways? / I find it so strange after all these years / I'm still more or less the same”). Uiteraard is de stem van Rosenberg uit duizenden herkenbaar maar deze track zou qua sfeer en sound ook zo maar door The Eagles uitgevoerd kunnen worden. Typerend voor de songs van Passenger is dat ze nergens gehaast klinken en dat is op dit nieuwe album niet anders. Midtempo nummers als het liefdesliedje ‘Heart To Love’, waar iedereen zich in kan herkennen, is hier een voorbeeld van. Overigens is dit album naast de reguliere versie ook in een “Deluxe”versie verkrijgbaar waarbij de bonus-cd een tiental akoestische live-versies van dit album bevat.

De liefde voor het Amerikaanse landschap
Ook voor dit album heeft hij weer enkele rasartiesten om zich heen verzameld die de sound van dit album mede bepalen. De “Americana”-invloeden worden dan ook vorm gegeven door o.a. gitarist Benjamin Edgar en drummer Peter Marin en het sprankelende geluid van de banjo, de lap-steel en de mandoline voegen echt iets toe. Op ‘Let’s Go’ laat hij nogmaals horen wat voor een troubadour Rosenberg eigenlijk is. Het album klinkt als een coherent geheel en liedjes vormen een naadloos lijkend muzikaal lint. Een echt rustpunt is er halverwege het album met het akoestische ‘Ghost Town’; prachtig stripped down maar elk woord dat Rosenberg zingt is vervuld met emotie. Hierna pakt Passenger de draad weer op met titelsong ‘Runaway’ waar de blazers voor het karakter zorgen en bij ‘Eagle Bear Buffalo’ laat de singer/songwriter zijn voorliefde voor de natuur van de VS blijken als hij zingt dat je hem gerust in Yellowstone achter kunt laten….. En als Passenger op de prachtige pianoballad ‘To Be Free’ over New Jersey zingt moet ik aan grootheden als Springsteen en Joel denken. Een momentje van ontroering en kippenvel.

Met gesloten ogen en luisterend naar dit nieuwe album is het niet moeilijk om die indrukwekkende Amerikaanse landschappen aan je voorbij te zien trekken. Het is wederom een prachtig album geworden met mooie, sfeervolle liedjes. Ondanks alle lovende woorden is het wel weer een echt Passenger album geworden. Niet vernieuwend dus en een logisch vervolg op eerdere albums waarbij de verschillen met voorgaand werk vooral in de details en de nuances gezocht moeten worden. Veel luisterplezier.

Pop / Singer-songwriter