2016-10-10 07:00:00 • 10 min lezen

Passenger - Young As The Morning, Old As The Sea

Label : Black Crow / Sony Music Eindoordeel : 8,5

In 2014 was daar ineens ‘Let Her Go’ van Passenger. Dit nummer betekende de doorbraak van Michael David Rosenberg die we dus onder zijn artiestennaam Passenger kennen. Afgelopen week werd zijn nieuwe album Young As The Morning, Old As The Sea uitgebracht.

Eerst als duo, daarna solo Passenger bestaat al sinds 2003. Als duo werd in 2007 het debuut Wicked Man’s Rest uitgebracht maar nadat medeschrijver Andrew Philips de samenwerking verbrak ging Rosenberg solo verder. Op jonge leeftijd leerde hij van zijn vader gitaar spelen en sinds zijn 14e schreef hij al aan nummers. Na de breuk vertrok Rosenberg naar Australië waar hij eigenlijk best succesvol was. Na zijn solodebuut Wide Eyes Blind Love uit 2009 besloot hij zijn volgende album in Australië op te nemen. Ook All The Little Lights, het album dat zijn grote doorbraak betekende en waar hij omringd werd door echte “Aussie”-sessiemuzikanten, nam Rosenberg in Australië op.

Dit keer mét begeleidingsband Passenger staat garant voor mooie luisterliedjes waarbij die typische, ietwat hoge stem van Rosenberg voor iedereen herkenbaar is. Ook op Young As The Morning, Old As The Sea zet hij dit concept centraal. Opener ‘Everything’ is dan ook niet verrassend maar voor Rosenberg is er wél iets essentieel anders; het hele album is namelijk met een band opgenomen waardoor het geheel wat rijker georkestreerd klinkt. Is het de viool bij ‘Everything’ dan is het de vlotte drumpartij bij het vrolijk klinkende ‘If You Go’. Het nummer ‘When We were Young’ is waarschijnlijk datgene waarvoor Passenger staat; een melodieus, folk-achtig nummer dat lekker voortkabbelt en ondanks de begeleidingsband tóch akoestisch klinkt.

Een duet met Birdy Zo blijft dit album van hoge kwaliteit terwijl er toch geen echte verrassingen op te horen zijn. Na het lekkere uptempo ‘Anywhere’ en de sfeervolle titelsong worden de nummers wat ingetogener in klinkt het geheel persoonlijker en intiemer. Het mooie ‘Fools Gold’ en de prachtige ballad ‘The Long Road’ zijn de moeite van het luisteren meer dan waard en zijn songs waar je heerlijk bij weg kunt dromen. Overigens is dit album in de studio van Neil Finn opgenomen met de hulp van producer Chris Vallejo die ook zijn sporen heeft verdiend. Naast de reguliere versie is er ook nog een deluxe uitvoering met nog enkele akoestische uitvoeringen die echt terug naar de bron gaan; Rosenberg alleen met zijn akoestische gitaar. Noemenswaardig is ook het duet ‘Beautiful Birds’ dat Rosenberg samen met niemand minder dan Birdy zingt.

Eindoordeel Soms moet je iets niet ingewikkelder maken als iets is. Passenger staat voor mooie, sfeervolle folk achtige popliedjes die lekker toegankelijk zijn. Op Young As The Morning, Old As The Sea slaagt deze Britse singer/songwriter daar wederom in. Het is allemaal niet vernieuwend maar wel van een constant hoog niveau. Rosenberg bewijst dat Passenger meer dan een akoestische gitaar en een mooi stemgeluid is. Op zich wisten we dat al want ook tijdens Pinkpop in 2013 werd deze man, in zijn eentje op het mainstage, door het publiek omarmt. Een aanrader. Veel luisterplezier.

Passenger Live: 26 oktober; Ziggo Dome, Amsterdam