2015-01-22 07:00:00 • 7 min lezen

Pat Travers Band - Live At The Iridium NYC

Pat Travers Band – Live At The Iridium NYC

Label: Frontiers

Eindoordeel: 9/10

Legende

Gitarist Pat Travers mag zichzelf best een levende legende noemen. Niet altijd even consistent in kwaliteit is zijn spel echter wel uit duizenden herkenbaar en is zijn mix van southern- en bluesrock geliefd bij een groot publiek. Sinds de gloriedagen van de jaren ’70 / begin jaren ‘80 is hij echter veroordeeld tot een soort van obscure niche binnen het classic rock genre waar je bijvoorbeeld ook een Lesley West van Mountain aan zult treffen. Dat hij echter nog voldoende vuur in z’n donder heeft laat dit ‘Live At The Iridium NYC’, dat een jaar voor de release van zijn laatste studioalbum ‘Can Do’ in 2013 werd opgenomen, horen.

Classics

Travers en zijn band knallen alsof de duvel ze op hun hielen zit door een set die twee meer recente nummers van het album ‘Fidelis’ bevat en die voor de rest bestaat uit classic van eigen hand en covers van anderen. Nergens zou je zeggen dat de man al in de 60 is, want zijn rauwe stemgeluid klinkt nog bijna net zo als destijds terwijl zijn bandleden retestrak om hem heen staan te musiceren. Dat gaat van pure, gedreven rock ‘n’ roll (‘Crash And Burn’) tot aan blues die werkelijk waar uit z’n tenen moet zijn gekomen (‘I’ve Got News For You’, ‘Lone Wolf Red House’). Als liefhebber van ouderwets goede classic rock kom je met dit album dan ook volop aan je trekken. In die zin voelt het bijna zoals die live-albums uit de jaren ’70 altijd voelden: als een compleet andere beleving dan de studioalbums en daarom ook zo waardevol.

Van toen

Travers zal natuurlijk nooit meer de hoogten in populariteit bereiken die hij ooit bereikte en dit ‘Live At The Iridium NYC’ maakt duidelijk hoe onterecht dit is. Hopelijk introduceert dit album zijn muziek bij een groter publiek want dat heeft hij dik, dik verdiend. Voor deze review durf ik wel te stellen dat deze CD zich akelig dicht tegen het niveau van ‘Live At The Fillmore’ van The Allman Brothers begeeft. En daarmee weet de liefhebber eigenlijk wel genoeg.

Eindoordeel: 9/10