2015-06-10 07:00:00 • 3 min lezen

Patrick Watson - Love Songs For Robots

Label : Domino / V2 Eindoordeel: 7,5

De band Patrick Watson is afkomstig uit Canada en heeft de naam aangenomen van zijn sympathieke voorman en singer/songwriter. Onlangs kwam het vijfde album uit onder de titel Love Songs For Robots; op zin minst een titel waarbij de wenkbrauwen omhoog gaan.

De artiestnaam wordt bandnaam De Canadees Watson groeit op in een muzikale omgeving. In zijn jonge jaren zong hij in het plaatselijke gemeenschapskoor; iets wat Watson ervaren heeft als het vieren van iets gemeenschappelijks en niet zo zeer vanuit het geloof. Daarnaast kreeg hij vanaf zijn zevende pianolessen en ook op highschool speelde hij in bands. In 2001 maken we kennis mijn zijn solo-debuutalbum Waterproof9 maar al snel wordt dit project aangevuld met drie vrienden en samen gaan ze verder onder de gelijknamige naam maar wel als vierkoppige band. In 2003 komt hun debuut Just Another Ordinary Day uit en in de jaren daarna bouwen ze hun bekendheid verder uit, zonder tot echte hits te komen.

Het moest anders Na het laatste album besloot Watson het over een ander boeg te gooien. De pers vond dat het niet meer vernieuwend was. Watson begreep de boodschap; het was niet duidelijk genoeg dat de groep toch bezig was nieuwe wegen te bewandelen. Watson besloot meer elektronica en échte instrumenten te gaan gebruiken. Het resultaat is een album vol met warme dromerige indie-pop. Op de lome opener en titelsong ‘Love Songs For Robots’ is dat meteen merkbaar. Dit nummer wordt opgevolgd door het subtiele en innemende ‘Good Morning Mr. Wolf’; een meer dan prima track. ‘Bollywood’ past ook in deze lijn al is de baslijn wat nadrukkelijker aanwezig en het nummer ontvouwt zich gaandeweg tot zeer krachtige track.

Soundtrack The Walking Dead Watson heeft een voorliefde voor alles wat met science fiction te maken heeft en het amper twee minuten durende ‘Circles’ is met dit thema in het achterhoofd tot stand gekomen. Verder is het natuurlijk wel een eer dat ‘Turn Into The Noise’ op de soundtrack van The Walking Dead terug te vinden is. Een spannend nummer met misschien zo nu en dan iets te veel distortion, maar misschien is het als soundtrack in combinatie met bewegende beelden geweldig. Zo blijft het album boeiend zonder krachtige uitschieters. Het vrijwel akoestische ‘Alone In This World’ is absoluut één van de hoogtepunten van het album. Verder is de afsluiter ’Places You Will Go’ even pakkend als verrassend; voor de eerste keer kruipt de band volledig uit zijn schulp en produceert een heerlijk uptempo indietrack waarbij de ietwat hoge stem van Watson volstrekt tot zijn recht komen.

Eindoordeel Met Love Songs For Robots moet wél duidelijk worden dat Patrick Watson het over een andere boeg gooit. De vraag is of dat gebeurd is. Tot de afsluiter is het een goede plaat binnen bepaalde kaders maar waarbij Watson wel een bepaalde sfeer weet op te roepen. Nummers zoals ’Places You Will Go’ zijn te dun bezaaid op Love Songs For Robots. Overigens is de titel een knipoog naar de pers; een robot kent geen nieuwsgierigheid en geen gevoelens. Veel luisterplezier.

Patrick Watson Live: 21 augustus – Lowlands - Biddinghuizen 4/5 september – Into the Great Wide Open – Vlieland 6 september -  Bruis 2015 - Maastricht