2015-04-26 07:00:00 • 11 min lezen

Paul Brady - The Vicar St. Sessions Vol. 1

Paul Brady – The Vicar St Sessions Vol. 1 Label: Bertus Eindoordeel; 8,5 Paul Brady is een van de meest ondergewaardeerde muzikant in het genre van de singer songwriters. Hij schreef vele songs voor anderen of derden coverden direct een nummer, wanneer hij dit op zijn eigen solo albums had uitgebracht. De songs van Tina Turner Steel Claw en ‘Paradise is Here”, Santana’s “ Night Hunting Time” en ”Helpless Heart” van Phil Collins, David Crosby zijn enkele songs uit de pen van Brady. De Ierse multi instrumentalist speelde in de folk band Planxty, met Christy Moore, Liam O’Floin (sessie muzikant bij o.a. Sinead O Conner, Everly Brothers en Kate Bush) en Andi Irvine. Allen zijn dus als solo artiest of sessie muzikant goed terecht gekomen. Paul Brady weet gevoelige nummers met pop te combineren en op die wijze dat het de grenzen van de genres overstijgt. Hierdoor is er voor Paul Brady veel respect en zijn vele bekende muzikanten niet te beroerd om Brady ’s show in Dublin’s The Vicar Str. bij te staan. Mark Knopfler’s “Baloney Again” wordt samen gespeeld, maar ook een artiest als Gavin Friday komt opdraven voor het nummer “Nobody Knows”, wat een eerbetoon is aan de Ierse zanger Dicky Rock. Sinead O Conner (In This Heart”) en Van Morrison (Irish Heartbeat) weten dat Brady veel voor de Ierse muziek heeft betekend. Bonny Raitt heeft veel nummers van Brady op haar platen opgenomen waaronder “Not The Only One” en het prachtige “Don’t Go Far” wordt met Curtis Stigers vertolkt. Ronan Keaton komt voor “The Long Goodbye” en de grand finale waar ieder mee speelt wordt het “Forever Young”.

Een prachtig album dat verplichte kost is voor ieder die zich onder singer songwriter schaart of dit aanspreekt. Weg met het spel element van “de beste van…” Dit is een van de beste die er op de wereld rondloopt. Wanneer je in mei de hoofdstad van Ierland bezoekt, is een bezoek aan een show van Paul Brady zeker de moeite waard. Locatie; Vicar Str.