2016-01-16 07:00:00 • 12 min lezen

Paul Carrack - Soul Shadows

Label : Carrack-UK (Eigen Beheer) Eindoordeel : 8

Paul Carrack wordt wereldwijd al lange tijd zeer gerespecteerd in de muziekindustrie. Sinds 1980 brengt hij naast allerlei samenwerkingsverbanden ook solo albums uit. Gisteren kwam zijn nieuwste album Soul Shadows uit dat door BBC 2 tot album van de week is uitgeroepen.

Een rijke muzikale carrière Zoals al aangegeven is Carrack een zeer gewaardeerd en gerespecteerd singer/songwriter en een begenadigd musicus; behoudens drums speelt hij vrijwel alles. We kennen hem natuurlijk van hits als ‘How Long’ (met de band Ace), ‘Silent Running’, ‘The Living Years (Mike + The Mechanics) én veel solowerk zoals ‘I Need You’, ‘Don’t Shed A Tear’ en ‘Dedicated’, dat Carrack vaak alleen in Nederland speelt omdat het naar eigen zeggen alleen hier meegezongen wordt. In 2013 werd hij nog door Eric Clapton benaderd om hem bij zijn Old-Sock tournee bij te staan en hij verzorgde het voorprogramma van de laatste tour van The Eagles. Zo is de lijst van solo-werk, samenwerkingen en sessiewerk zo ongeveer eindeloos. De laatste jaren neigt Carrack steeds meer richting de soul en ook dit laatste album heeft deze geweldige sound als basis.

Een “White Boy” in de soul Het album bestaat uit tien nieuwe, door Carrack zelf geschreven tracks en één cover. Het geheel is een combinatie van soul en R&B maar ook met enkele muzikale uitstapjes. Op de midtempo opener ‘Bet Your Life’ wordt meteen duidelijk waarom zijn stem zo goed bij de soul en R&B stijl past.  De inmiddels uitgebrachte single ‘Keep On Lovin’ You’ klinkt lekker en ook hier voegt Carrack wat strijkers toe. ‘Late At Night’ kan de vergelijking met de R&B van Robert Cray oproepen; strak gespeeld, mooie tempowisselingen en subtiele blazers. Al luisterend kun je niet anders concluderen dat Carrack één van de weinige “White Boys” is (naast Michael McDonald) die deze geweldige muziekstijl beheerst. Op ‘Sweet Soul Legacy’ weet Carrack het gevoel van en de herinnering aan Jackie Wilson en Marvin Gaye absoluut levend te maken.

Eén cover, die klassieker van Bobby Bland Paul Carrack weet met Soul Shadows te boeien. Want naast alle soul en R&B maakt hij ook nog wel wat muzikale uitstapjes. Het gevoelige ‘That’s How I Feel’ met het ongeëvenaarde geluid van het Hammond-organ en het wat stevigere ‘Too Good To Be True’ zijn hier voorbeelden van. De muzikale veelzijdigheid en de daarbij behorende details geven vaak de doorslag bij een goede plaat. Overigens is dit album tot stand gekomen in de USA, zijn eigen studio en de beroemde AIR-studios in Londen. Na de tien zelf geschreven nieuwe tracks is de afsluiter een cover. Met de door Bobby Bland geschreven klassieker ‘Share Your Love With Me’ (en oa. gecoverd door Kenny Rogers en Aretha Franklin) sluit Carrack af.

Eindoordeel Een album vol nieuw materiaal, alles zelf geschreven en verder speelt Paul Carrack ook nog bijna alle instrumenten. Alleen op drums wordt hij door zijn zoon Jack bijgestaan. Een album dat warm klinkt, over subtiele muzikale elementen beschikt en verder simpelweg elf ijzersterke tracks voortbrengt. Een logisch vervolg op Rain Or Shine en 2013 en als Carrack deze ingeslagen weg aanhoudt volgt er waarschijnlijk nog veel moois. Veel luisterplezier.

Paul Carrack Live: 17 maart : Effenaar, Eindhoven 18 maart : Boerderij, Zoetermeer 19 maart : Metropool, Hengelo 20 maart : De Oosterpoort, Groningen