2016-10-30 07:00:00 • 5 min lezen

Paul de Leeuw – Land van Mij

Paul de Leeuw – Land van Mij Label: Universal Eindoordeel: 7

De koning van de Nederlandse tv shows, blijft in hart en nieren een theater man. Met het nieuwe album “Land van Mij” laat hij weten dat dit land Nederland een historie kent. Een vorm om nieuwe medemensen op educatieve wijze de historie van Nederland te laten weten is het maken van een theatervoorstelling, een film, muziek of een stuk/boek schrijven. Het zijn de middelen die kunstenaars gebruiken om hun verhaal te vertellen, mensen te attenderen of te waarschuwen wat er om zich heen gebeurd. Paul de Leeuw doet dit door middel van het schrijven van liedjes en uit te brengen op een album. Zijn publiek is groot en van divers aard. Van de jongeren waar hij nu een tv show voor maakt tot de fans die hem vanaf half jaren tachtig kennen vanuit het theater. Het is een album vol liedjes waarbij De Leeuw even terugblikt in de tijd. De waarde van het land in het titelstuk. Zijn liefdesliedjes die hij als gay persoon de ruimte heeft gegeven. De verhalen van Robert Long, (“Jouw Armen”) die in vrijheid kon zingen over de vragen om uit de kast te komen en de consequenties hiervan, zijn voor De Leeuw een houvast geweest. Afgelopen jaar heeft hij de ode aan Long in theater en op cd bezongen. Maar niet onbelangrijk is dat het hier in Nederland mogelijk is om het te kunnen en mogen doen. Het zijn weer mooie beeldende liedjes, zoals De Leeuw ze op een typerende manier kan zingen. Van een kleinkunst liedje “Stiekem Liedje” tot de Nederlandse folk op “Ik Hou Van U” en alles wat er tussen zit. Op het album zijn enkele bonus songs aan toegevoegd “Zo Puur kan Liefde Zijn”, dan wel een bewerking op “You Make Me Feel My Love” van Bob Dylan, al zou De Leeuw het eerder van Adele hebben “overgenomen”. Of het nummer “Afscheid” van Henny Vrienten, waarbij De Leeuw terugkijkt in de tijd. Natuurlijk is “De Steen” van Bram Vermeulen nog altijd even mooi. Een song dat Vermeulen erg kwetsbaar heeft gezongen en De Leeuw lekker vind om het verhaal door te geven. De songs zijn vooral herkenbaar en soms wat te veel voor de hand liggend qua tekst en keuze. Wat dat betreft heeft De Leeuw betere albums afgeleverd. Maar de songs zijn weer nieuw en leuk om naar te luisteren.