Debuut van Paul Haslinger vol filmische soundscapes

Label : Artificial Instinct / Fire Records

2020-02-11 07:00:00 • 2 min lezen

Instrumentaal
8

Paul Haslinger - Exit Ghost

Paul Haslinger roept waarschijnlijk herinneringen op aan zijn aandeel in Tangerine Dream. Toch is de Oostenrijkse componist en muzikant vooral bekend door zijn bijdrage aan filmmuziek bij het brede publiek. Voorbeelden van films waarvoor hij muziek schreef zijn bijvoorbeeld The Three Musketeers (2011), The Girl Next Door (2004) en Death Race. Met Exit Ghost brengt hij voor de eerste keer een studioplaat uit waarbij de vraag is of hij het filmische karakter achter zich kan laten.

Klassieke elementen
Haslinger begint op piano met ‘The Faltering Sky’; subtiel, niet te zwaar maar wel in staat om meteen die emotie in het nummer te verweven. De nuances krijgen vorm door de ingezette strijkers en hier en daar wat elektronica. Zo neemt de 57-jarige Oostenrijker je mee in dit nieuwe project waarbij de nummers steeds een eigen uniek geluid kennen maar toch een samenhangend geheel vormen. ‘Intrinsic’, dat een steeds maar repeterende melodie heeft, wordt gaande weg langzaam opgebouwd. Vervolgens pakt Haslinger met ‘Room 3’ weer terug naar het meer klassieke geluid waarbij piano en viool de belangrijkste elementen vormen. Na dit eerste deel kunnen we dan ook niet anders concluderen dat hij (gelukkig) het filmische karakter niet achter zich heeft kunnen laten.

Soundtrack
Gaandeweg het album krijgen we steeds meer het gevoel dat dit album bol staat van filmische elementen en dat de meeste tracks ook als onderlegger voor een film gebruikt kunnen worden. De titeltrack is misschien wel de kortste track op de album van de ex-Tangerine muzikant maar steeds weet hij weer een specifieke, andere sfeer te creëren. Bij ‘Valse 1’ zijn het de op de achtergrond doorklinkende kinderstemmen die je aandacht opeisen terwijl bij ‘Shuiyeh’ de elektronische geluiden sfeerbepalend zijn en een wat onheilspellend gevoel geven. Is dit de soundtrack van een spannende SF film? Karakteristiek is ook de klassieke orkestratie met moderne elektronische muziek die bij nummers als ‘White Sun’ en Berlin ‘86’ voor een totaal andere muziekbeleving zorgt.

Dit solodebuut is een meer dan geslaagd project geworden. Volledig instrumentale creaties met een filmisch karakter die overal een vloeiende melodielijn kennen en verschillende emoties op kunnen roepen. Een mooi luisteralbum maar het functioneert ook prima als subtiele achtergrondmuziek. Veel luisterplezier.

Instrumentaal