Paul Heaton & Jacqui Abbott – Crooked Calypso

Label: Virgin / Universal rec.

2017-07-24 07:00:00 • min lezen

Pop
9

Wanneer de zomer aanbreekt klinken de zonnige popsongs het mooist. Door de heldere klanken van Jacqueline Abbott wordt het vanzelf zomer ongeacht wat ze zingt. Wanneer in de jaren 80 the Housemartins met “Caravan of Love” een grote hit wordt gescoord, was het voor Paul Heaton en Norman Cook (Fat Boy Slim) het uiteindelijk duidelijk om ieder hun weg te gaan. Paul Heaton bracht met The Beautiful South (met Jacq Abbott) prachtige albums met vele hits. Nu zijn we weer samen en als duo en is dit sinds 2014 hun derde album.

Op het album Crooked Calypso klinkt het allemaal weer helemaal prachtig. “Gotta Praise”, “Blackwater Banks” en “Love Makes You Happy” zijn weer juweeltjes. De beeldende teksten geven direct kleur aan de songs. Binnen de popsongs heeft ieder een eigen folk,  blues, soul en  rock and roll waaronder “The Lord is A White Cow” en “The Fat Man”. “Silence Is” doet wel erg denken aan Beatles “Obla di Obla da” heeft gaat het hier om de kanker dat zich stilletjes uitbereid. Maar de vrolijkheid is op het album op en top aanwezig.

Klein detail; het album is geschreven in Bergen, Dordrecht en Monnickendam Nederland. Dus als je je zelf in de beeldende verhalen herkent, ben je vast gepot!

Het album is tevens als deluxe versie uitgebracht. Hier is een dvd met de liveshow in Scarborough aan toegevoegd. Een album met de, voornamelijk Engelse, hits uit het verleden van hun voormalige bands Housemartins en Beautiful South. Ze komen allemaal voorbij; “Happy Hour”, “Caravan of Love”, “A Little Time”, “Don’t Marry Her” en “Rotterdam”.

Pop