2014-05-18 07:00:00 • 8 min lezen

Paul Heaton & Jacqui Abbott – What Have We Become

Paul Heaton & Jacqui Abbott – What Have We Become Label: Virgin/Universal Eindoordeel: 9

De naam Paul Heaton zal in Nederland niet snel een belletje gaan rinkelen of mensen op scherp zetten. Dat ligt in Engeland wel anders. Maar de man heeft meer bekendheid dan wat er op het eerste gezien lijkt. In de jaren 80 werd de band The Housemartins plotseling bekend door een nummers “Happy Hour” en “Caravan of Love” van het album “London 0 – Hull 4. Ja, hier doet het Engelse football humor al zijn intrede. In deze band zat een toetsenist genaamd; Norman Cook. Nadat de band zich ophief ging Norman een solo carriere tegemoet onder de naam Fatboy Slim. Zanger Paul Heaton en drummer Dave Hemmingway startte met hun roady Sean Welch een band genaamd; The Beautiful South.

Dit werd de doorbraak voor de heren. Samen met gitarist Dave Rotheray werd hun debuut “Welcome to …” uitgebracht. “Songs for Whoever” werd in Engeland een hit, al kende men met “A Little Time” de Europese doorbraak. Hier werd zangeres Briana Corrigan aan de band toegevoegd en het geluid van The Beautiful South werd herkenbaar. Briana werd opgevolgd door Jacqui Abbott die vervolgens 5 albums vol zong. Hits waaronder ”Rotterdam” en “Don’t Marry Her (Fuck Me)” brachten de band grote populariteit. In Nederland heeft men het grote publiek nooit kunnen bereiken, al zijn vele mensen die hun liedjes kennen. Na dat de band uitelkaar viel ging Paul solo verder en liet hij een deel van de band The South. Solo is het niet allemaal geworden wat Paul had gehoopt. In 2010 gaf hij de brui er aan en ging op zoek naar de “glory days”. Ja, dan is de vraag aan Jacqui “What Have We Become” .

Deze hernieuwde samenwerking doen de glorietijden dan ook weer herleven. De Britpop heeft weer het herkenbare geluiden, de humorvolle (“Moulding of A Fool”en ”D I Y”) en politiek kritische teksten (One Man’s England”) als vanouds. Dat allemaal in een vrolijke songs of in een intiem klein en lief liedje (The Snowman). Maar de Engelse humor viert hier weer hoogtij. Naast de songs zit de hoes vol humor over hoe men elkaar na een lange tijd ziet. Helemaal goed dat The Beautiful South terug is! We noemen het alleen Paul Heaton en Jacqui Abbott…..