2014-02-23 07:00:00 • 10 min lezen

Paul Rodgers - The Royal Sessions

Paul Rodgers – The Royal Sessions Label: Pie Records/ Caroline Eindoordeel: 7,5

Voor velen is Paul Rodgers de beste blues rock zanger, voor een ander is het de vervanger van Freddy Mercury bij Queen. Dit resulteerde niet in de hits die men doorgaans van Queen had verwacht. Het ware verhaal ligt dan ook iets anders. Paul Rodgers was voorheen zanger van The Free waarmee hij het wereldnummer All Right Now maakte. Vervolgens had hij succes met Bad Company en scoorde hits als Can’t Get Enough en Feel Like Making Love. Deze periode was voor Queen gitarist Brian May en drummer Roger Taylor een grote inspiratiebron. Op de 50 jarig bestaan van de ”Fender Stratocaster” concert kwam men elkaar tegen. Met de eer om met de Masters Voice te spelen, nodigden May en Taylor, Rodgers uit om nieuwe nummers te schrijven. Uiteindelijk werd dit Queen en Paul Rodgers. Omdat Rodgers geen deel uit wil maken van Queen zijn de namen altijd apart genoemd. Hoewel er nog een Queen en Rodgers album op de plank ligt, is die tot op heden nog niet uitgebracht. Rodgers pakt zijn solo carriere weer op en voegt zich even bij de Bad Company reunie.

Nu gaat Rodgers voor een nieuwe uitdaging. Soul covers van Stax en Volt. De Memphis Soul, ook elders beschreven bij Robin McKelle. Dat hier de soul te vinden is, blijkt uit de bandsamenstelling. De blaaspartijen worden ingespeeld onder leiding van dezelfde trompetist Mark Franklin, al heet het nu the Royal Horns en bij Robin McKelle The Flytones. Bacharach’s “Walk On By,” “I Can’t Stand The Rain” (Peebles) zijn bekende hits. Otis Redding mag hier ook niet ontbreken, ditmaal met “Any Ole Way” en het prachtige “I ‘ve Got Dreams To Remember”. Of het I Thank You van David Porter blijft prachtig. Het is dan ook een voorrecht om een cover album als deze te mogen maken. Met “Born Under A Bad Sign” komt het meest in de buurt, daar waar die goed in is; Blues rock.